Rozhovor: Letenkami to nekončí, ale ešte len začína

S Dušanom Kráľom, ktorý má najstarší slovenský cestovateľský portál na akciové letenky, sme sa porozprávali o letenkách. Veľa z nás, ktorí letíme do sveta, hľadáme tú najlacnejšiu. Ale dokedy treba čakať? Kde môžem nájsť výhodnú letenku a ako to vlastne funguje? Niekedy čakáme na výhodné ceny, až ich premeškáme.

Koľko rokov sa venuješ vyhľadávaniu leteniek alebo ako to vlastne všetko začalo?

Na začiatku všetkého bola zlá skúsenosť s jednou pracovníčkou nemenovanej cestovnej kancelárie, kde som sa bol informovať ohľadom ceny zájazdu do Paríža. Jej odpoveď v štýle „aj tak to nikde lacnejšie nezoženiete“ ma nie len nepríjemne prekvapila ale hlavne u mňa vzbudila zvedavosť, či sa to naozaj nedá lacnejšie. Po pár mesiacoch strávených sedením za počítačom a hľadaním informácií ohľadom cestovania som zistil že sa to dá. Zo začiatku som sa o tie tipy na letenky delil so svojimi priateľmi na FB, o rok na to som si založil blog a od 2010 funguje ako web až do dnešnej podoby. Našim čitateľom sme priniesli napríklad také tipy na spiatočné letenky ako napríklad Berlín z Bratislavy za 4€ alebo Londýn z Prahy za 1,70€.

Poďme na to z ostra. Ako a kde hľadať lacné letenky? Je toľko portálov, že už sa cestovateľ v tom stráca.

Podľa toho čo hľadáš. Či hľadáš konkrétnu letenku, to znamená že vieš kedy a kam pocestuješ alebo len hľadáš inšpiráciu na tvoju budúcu cestu. Veľa ľudí nevie, že existujú stránky, ktoré sa zameriavajú na publikovanie tipov na lacné letenky. Takto si zväčša otvoria stránku niektorého z našich predajcov leteniek, vyhľadajú si svoj let a následne si konkrétnu letenku zakúpia. Ak nesledujú vývoj cien, tak v tej chvíli nevedia posúdiť či tá cena za letenku je bežná, alebo sa im podaril dobrý obchod a zrovna natrafili na akciovú letenku a ušetrili. Žiaľ, platí to aj opačne a mohli v tej chvíli kúpiť letenku, ktorá je vyššia ako bežná cena a v takom prípade preplatili. A tu sa oplatí práve sledovať alebo osloviť práve tieto portály, ktoré sa zameriavajú na publikovanie tipov na lacné letenky. V poslednej dobe ich pribudlo pomerne dosť. A preto je možné, že bežný čitateľ či návštevník sa v tom začne pomaly strácať a na prvý pohľad nedokáže rozlíšiť medzi portálom, ktorý takéto lacné letenky vyhľadáva a portálom, ktorý len takéto tipy “preberá” a následne publikuje. No tu je jednoduchá rada, stačí ak svoju požiadavku na konkrétne letenky napíše a pošle rôznym takýmto portálom a počká na odpovede. Potom mu stačí porovnať odpovede a vybrať si.

Ako to, že niekedy je letenka veľmi lacná a potom naraz vystúpi do veľkých súm?

Ono to aj platí opačne a to že cena je vysoká a potom klesne a naopak. Letenka je vlastne komodita, ktorá má svoju cenu a mení sa v čase, dá sa zjednodušene povedať že podobne ako na burze. cena letenky závisí od splnenia viacerých kritérií. Napríklad od dostupností voľných miest, knihovacích tried, od času v akom sa letenky kupujú a vystavujú ( myslene koľko mesiacov alebo dní pred plánovaným letom), dĺžky pobytu v cieľovej destinácii alebo od podmienok meniteľnosti či možnosti storna. A to nie sú zďaleka všetky faktory, ktoré ovplyvňujú cenu letenky.

Je podľa teba kupovať letenku dopredu či čakať do poslednej chvíle? Niekedy sa ľudia stále domnievajú, že treba čakať kým bude ešte lacnejšia. Kde je podľa teba tá hranica dokedy čakať?

Nedá sa povedať o nejak konkrétnej hranici, kedy kupovať alebo dokedy kúpiť letenky. Ak ti bude niekto tvrdiť, že teraz určite nekupuj, zajtra bude lacnejšia alebo určite kupuj, lebo cena bude už len stúpať, tak taký človek je len obyčajný šarlatán a od takého radšej ruky preč. Nikto nevie, aká bude cena napríklad zajtra alebo o týždeň. Jedine že by si bol vlastník leteckej spoločnosti a priamo sa podieľaš na tvorbe cien leteniek. Je to skôr o odhade a o pravdepodobnosti. Čím dlhšie a viac máš odsledovaný pohyb cien leteniek v závislosti od sezónnosti či striedania sa akcií u konkurenčných leteckých spoločností, tým máš väčšiu pravdepodobnosť odhadu ceny letenky. Tým pádom aj odporúčanie kedy kúpiť letenky je relevantnejšie. Rozhodnutie či kúpiť alebo čakať je už na dotyčnom.

Čo sa týka tých leteniek na “poslednú chvíľu”, tak to žiaľ neplatí pri klasických a ani pri nízkonákladových let. spoločnostiach. Ba práve cena takýchto leteniek je s blížiacim sa dátumom odletu drahšia. No je tu jedna “kategória” leteniek, čo by tú požiadavku “do poslednej chvíle” spĺňala. Presnejšie sa jedná o lastminute charterové letenky. Veľké CK alebo Tour operátory si pre svoje zájazdy nakupujú u jednotlivých let.spoločností (ak nemajú svoju vlastnú flotilu lietadiel) prepravnú kapacitu. No a v závislosti od predaja zájazdov v konkrétnych termínoch môžu mať pár voľných miest a tie potom predávajú za ceny, ktoré môžu byť oproti bežných cenám podstatne nižšie. Nevýhodou takýchto leteniek môže byť práve to, že odlet býva zväčša v priebehu najbližších pár dní, maximálne týždňov s presne danou dĺžkou pobytu. Pri kúpe takejto letenky sa vyžaduje veľká miera flexibility a to nemusí vyhovovať každému.

Čo sú letiskové poplatky, ktoré sú niekedy viac ako samotná letenka?

Zjednodušene by sa dalo povedať, že celková suma letenky je zložená z ceny samotného letu a rôznych poplatkov. A práve poplatky sú v konečnom súčte najvyššou položkou. Medzi poplatky, ktoré vyžadujú všetky letiská a ktoré sú povinné patria napríklad palivové príplatky, bezpečnostné poplatky, poplatky za odbavenie, pristávacie a servisné poplatky či rôzne dane účtované štátmi. Je toho pomerne dosť, no našťastie túto problematiku tvorby cien a udávania konečnej ceny leteniek rieši smernica EU č.261/2004 a to konkrétne takto:

“ V prípade online rezervácie letu musí byť celková cena letenky vrátane všetkých povinných prvkov (napr. dane a poplatky) zobrazená od začiatku transakcie, čo umožňuje jednoduchšie porovnávanie cien rôznych spoločností. Okrem konečnej ceny letenky musia predajcovia zreteľne uvádzať minimálne tieto informácie: cestovné, dane, letiskové poplatky a iné platby, prirážky alebo poplatky (napríklad bezpečnostné alebo palivové poplatky). Akékoľvek voliteľné doplnkové položky musia byť zreteľne a jednoznačne označené a zákazník musí mať možnosť ich prijatia alebo odmietnutia. “

Čo pre teba zohráva pri kúpe najpodstatnejšiu úlohu?

Aj tu asi platí povestné “sto ľudí – sto chutí”. Niekto preferuje priame lety alebo s minimom prestupov a chce byť v cieľovej destinácii čo najrýchlejšie. Iný ide po cene a to čo najlacnejšie a nevadí mu dĺžka letu či počet prestupov. Tak isto tu môže zohrávať obľúbená let. spoločnosť alebo aliancia (napríklad kvôli zbieraniu míľ) poprípade prestupové letisko. U mňa je to čo najlepší pomer ceny letenky k celkovej dĺžke cesty.

Na čo si dať pozor pri kúpe letenky?

Veľa ľudí to berie na ľahkú váhu, no je veľmi dôležité napríklad nepoužívať pri vypĺňaní údajov o rezervácii ako je napríklad meno, priezvisko či adresa diakritiku (interpunkčné znamienka). Netreba zabúdať aj na platnosť cestovných dokladov. Niektoré krajiny vyžadujú cestovné doklady s minimálnou platnosťou aspoň 6 mesiacov. Pri platbe platobnou kartou sa môže stať, že letecká spoločnosť alebo rezervačný systém nemusí akceptovať všetky druhy platobných kariet. Napríklad let.spoločnosť Ryanair akceptuje 8 druhov platobných kariet ale takú Maestro nie. U kariet si ešte treba dať pozor na to aby sme mali aktívnu možnosť platieb cez internet a netreba zabúdať aj na dostatok finančných prostriedkov.

Spomínal si letecké aliance. Na čo sú a ako to funguje?

Letecké spoločnosti sa združujú v 3 veľkých alianciách a to Star Alliance, OneWorld a SkyTeam. Bežným cestovateľom – tým, ktorí necestujú často, môže byť jedno, akou alianciou letia. Tí, ktorí však cestujú častejšie, už si na to dávajú pozor. Každá z aliancií má pre cestovateľov vernostný program a za každú preletenú míľu dostávajú cestovatelia body (míle).

Zjednodušene by sa dalo povedať, že let.spoločnosti združené v aliancii fungujú na zdieľaní svojich liniek medzi sebou tak, aby sa cestujúci dostal do svojej cieľovej destinácie čo najrýchlejšie/najjednoduchšie a bez toho aby využil služby inej, konkurenčnej let.spoločnosti .

Ostaňme ešte pri alianciách a dajme si nejaký konkrétny príklad.

Tak teda ak chceme letieť napríklad z Viedne do Los Angeles. V tejto chvíli neexistuje priama linka medzi týmito metropolami a tak jediná možnosť je letieť s prestupom. Cez niektorý z rezervačných systémov si takýto let vyhľadáme a zistíme, že do Los Angeles môžeme letieť minimálne s jedným prestupom a rôznymi let.spoločnosťami. Napríklad z Viedne do Mníchova s Austrian Airlines a z Mníchova priamo do Los Angeles s Lufthansou. Obe letecké spoločnosti sú členmi Star Alliance. Poprípade si môžeme vybrať let s prestupom v Londýne. V takomto prípade absolvujeme let z Viedne do Londýna s British Airways a z Londýna do Los Angeles poletíme s American Airlines. Tieto dve letecké spoločnosti sú členmi konkurenčnej aliancie OneWorld.

Ak sme častým cestovateľom a máme vernostnú kartu od niektorej let.spoločnosti zo Star Alliance, bude pre nás lepšie, ak si vezmeme let s preletom cez Mníchov, pretože za let s Lufthansou a aj s Austrian Airlines nám pripíšu body za každú preletenú míľu. Tu je dobré poznamenať, že je výhodnejšie mať jednu centrálnu „kartu“ na ktorú budeme zbierať míle od všetkých let.spoločností združených v tej konkrétnej aliancii.

Môže sa ale stať, že let s konkurenčnou alianciou bude oveľa lacnejší a potom príde cestovateľ k otázke: radšej cestovať drahšie a zbierať body alebo cestovať podľa ceny letenky?

To už je na uvážení každého cestovateľa a neexistuje správna odpoveď. Jedným z riešení by bolo stanoviť si cieľ, čo chcem „zbieraním míľ“ dosiahnuť ako napríklad vylietať si bonusovú letenku, upgrade do vyššej cestovnej triedy alebo lepší status, ktorí im napríklad zaručuje vstup do letiskových salónikov.

Treba však brať do úvahy aj to, že nie je míľa ako míľa. Letenky sa kupujú v rôznych rezervačných triedach a každá takáto trieda má pridelený iný počet míľ. A najčastejšie dostanete za najlacnejšie letenky najmenej míľ.

Takže ako teda, oplatí sa to?

Ako pre koho. Ak urobíš za rok pár ciest/letov, z toho polovicu cez nízkonákladovky, tak v tom prípade to asi nemá zmysel. Zaujímavé to je pre ľudí, ktorí cestujú viac než tých pár krát za rok. Takíto cestujúci majú reálnu šancu si vylietať napríklad bonusovú letenku, upgrade do vyššej cestovnej triedy alebo lepší status, ktorí im napríklad zaručuje vstup do letiskových salónikov. No žiaľ, letecké spoločnosti čoraz častejšie menia podmienky týchto míľových programov a to v neprospech cestujúcich a získanie týchto bonusov je čoraz ťažšie.

Ktorá je tvoja obľúbená letecká spoločnosť a prečo?

Nemám obľúbenú leteckú spoločnosť.

Dušan Kráľ

Letenkami to nekončí, ale ešte len začínaZakladateľ a prevádzkovateľ Kadetade – Letom svetom za pár eur, najstaršieho slovenského cestovateľského portálu, zameraného nie len na najzaujímavejšie ponuky na akciové letenky do celého sveta. Cieľom webu je inšpirovať čitateľov autentickými cestopismi a v neposlednom rade budovať vyšší princíp cestovania – spájať cestovateľov, ktorí si hľadajú parťákov na svoje dobrodružné cesty-necesty.  www.kadetade.com

Páčil sa ti tento článok? Získajte zdroj základných informácií pre cestovateľov.




Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Bude použitá len na overenie komentáru.

Ahoj, chcem sa spýtať či sa dá nejako dostať k starej letenke. Mám na mysli situáciu, kde som zabookoval letenku napr. 31.10.2016, nasledne vytlačil, cestoval a potom zahodil. Ja by som znovu potreboval tú zahodenú letenku. Myslíte si že sa k tomu ešte dá nejako dopracovať??
Dakujem za odpoved…

Ahoj, dá sa cez email, ktorý ti došiel a následne cez rezervačný kód u leteckej spoločnosti na ich web stránke. Závisí samozrejme aj od toho aká spoločnosť to je

Dobreeee, o pár veciach som teda nevedel. A ďakujem Dušanovi a jeho radám za jeden z našich najlepších tripov do Maroka, kde sme sa dostali pomerne lacno aj počas letnej sezóny (tri týždne, stratené dedinky, púštne duny, couchsurfing, hašiš, oceán, párty s miestnymi…) 🙂

Pekné zhrnutie a zaujímavé čítanie.