V Laose, v srdci exotickej juhovýchodnej Ázie, otvorili počas covidových rokov prvé vlakové spojenie. Hornatý Laos bol dlhodobo ťažko prístupnou destináciou. Dalo sa sem zaletieť, no vnútorné presuny boli aj napriek malým vzdialenostiam dlhé a náročné. Nový vlak v Laose to ale zásadne zmenil. Sever krajiny – hlavné turistické regióny okolo Vientiane, Vang Vieng a Luang Prabang – sú teraz prístupnejšie než kedykoľvek predtým.

Nové vlakové spojenie spája hlavné mesto Vientiane s čínskymi hranicami. Nie je to náhoda. Práve Číňania totiž novú železnicu spolufinancovali. Dokonca, notoricky chudobnému Laosu aj požičali, aby si ju mohol vôbec dovoliť. Dá sa teda povedať, že vlakové spojenie je čínskym dielom. Je to aj vidieť – vlaky sú čínske, stanice vyzerajú ako v Číne a dokonca aj organizácia pasažierov na staniciach je presne podľa čínskeho modelu.

Vlak prichádza do stanice Luang Prabang

Prvý rýchlovlak Juhovýchodnej Ázie

Po 400 km dlhom úseku laoskej železnice denne prejdú 3 až 4 vlakové spojenia. Jedno ráno a tri poobede s tým že ranný vlak nejazdí každý deň a pri plánovaní s ním teda nemožno vždy počítať. Tieto spojenia pokrývajú dva druhy vlakov: rýchlejší a pomalší. Ten rýchlejší mietni volajú aj prvým rýchlovlakom v juhovýchodnej Ázii a premáva rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu. Možno sa vám to na rýchlovlak zdá málo, ale pre danú časť sveta je mimoriadne rýchly. Vzdialenosť, ktorú ste autom prechádzali 6-8 hodín, zrazu absolvujete za jednu. Pomalšie vlaky dosahujú rýchlosť 120 kilometrov za hodinu. Na laoské pomery tiež veľmi slušné. Nové spojenia radikálne zjednodušujú prepravu na severe krajiny. Napríklad, cesta z obľúbeného turistického mesta Luang Prabang do hlavného mesta Vientiane, trvala autom alebo autobusom 8-10 hodín. Pomalší vlak ju zvládne za 3 hodiny a tomu rýchlejšiemu to trvá okolo 2 hodín.

Prečo by niekto za týchto okolností ešte jazdil autom? Má to totiž háčik. Vlakov je málo a dopyt je mimoriadne vysoký. Zároveň nepomáha, že lístky sa dajú kúpiť len 48 hodín pred odchodom vlaku. Tým pádom s nimi nemôžete na 100 % počítať. Naopak, niekedy ak chcete ísť rýchlym vlakom, zoženiete len ten pomalý. Inokedy ani ten, pretože všetky lístky sú vypredané. Tým, že je o lístky veľký záujem, v skorumpovanej krajine, akou je Laos to dáva priestor na vytvorenie sivej ekonomiky. Pokojne sa vám môže stať, že prídete na stanicu 48 hodín pred odchodom vlaku, teda v čase, keď má predaj ešte len začať. Avšak zistíte, že všetky lístky sú vypredané. Popredu ich totiž skúpia podnikaví úradníci a šmelinári. Tí ich následne predávajú mimo oficiálnych stránok.

Lístok na okienku často nekúpite

Ako teda získať lístok na vlak v Laose? Najjednoduchšie prostredníctvom miestnych sprostredkovateľov. Či už vďaka miestnej cestovnej kancelárii alebo cez laoských známych. Všetci ich vybavujú. S lístkami sa totiž obchoduje vo veľkom aj na čiernom trhu. Cena lístka je oficiálne 8 – 15 dolárov v závislosti od trasy. Reálne ho ale kúpite za 15 – 25 dolárov. Odporúčam byť flexibilný a lístok začať vybavovať hneď po príchode do nejakého mesta. Máte tak väčšiu šancu získať lístok na vami plánovaný deň, poprípade o deň neskôr. Osobne sa mi lístok podarilo vybaviť na konkrétny deň. Nepodarilo sa mi však získať ho na rýchlejší vlak. Bol sviatok a lístky sa nedali prostredníctvom nikoho a nijako kúpiť. Skúšal som troch šmelinárov, no nevyšlo to, mal som smolu. Avšak, nevadí mi to. Je to miestny kolorit a aspoň mám viac dôvodov vrátiť sa do skvelého Laosu.

Ak už lístok máte, na čase je vyraziť na stanicu. Všetky sú novučičké – koniec koncov železnicu otvorili v decembri 2021. Všetky lístky sú na doklad totožnosti, v našom prípade na pas. Už pri vstupe na stanicu sa musíte preukázať ako lístkom tak aj pasom. Bez lístka sa dnu nedostanete. Pri vstupe prechádzate aj cez kontrolu batožiny, podobne ako na letisku. Nebojte sa, tekutiny si so sebou brať môžete. Dokonca by som to aj odporučil. Na staniciach totiž nie sú obchody a jediná pitná voda, podľa čínskeho vzoru, je vriaca. Vo vlaku nie je ani jedálenský vozeň. Ak nič nebudete mať so sebou, môže sa stať, že zostanete smädný.

Ako vyzerá stanica vlaku v Laose?

Organizované stanice

Na stanici je veľké množstvo zriadencov, usmerňujú pasažierov a dozerajú na nástup do vlaku. Laoský vlak totiž v staniciach stojí len pár minút a všetci musia pekne nastúpiť. Na perón vás pustia až 20 minút pred odchodom vlaku. Na stĺpoch či na zemi sú čísla, ktoré označujú miesta, na ktorých konkrétny vagón zastane. Usmerňovači s megafónmi rozdeľujú pasažierov a posielajú ich smerom k číslam. Chcú tým eliminovať zmätok. Na peróne sa pri každom čísle vagónu vytvorí zástup, keď vlak príde, všetci bez problémov nastúpia. Vlak samozrejme neodíde, pokým rad nezmizne. Ak ste na konci, nemusíte byť v strese, že to nestihnete. Ak ste na peróne, všetko zvládnete.

Tento prepracovaný vlakový systém je v uvoľnenom a jemne „prispatom“ Laose niečím výnimočným. No funguje a výrazne dopomáha preprave. Sever krajiny je tým pádom na cestovanie veľmi jednoduchý. Našťastie, na juhu železnica nie je a ani nebude. Viete si tam teda stále užiť nekonečné cesty autobusom. Keď som sa raz pýtal, kedy prídeme do cieľa, v ktorom sme mali byť už pred dvoma hodinami, sprievodkyňa mi povedala: „Prídeme, keď prídeme.“

Veľké železničné plány

Čínsky plán je potiahnuť železnicu z Laosu do Thajska a ukončiť ju predbežne v Bangkoku. Vlakové spojenie by malo neskôr preťať celú juhovýchodnú Áziu až do Singapuru. No to je hudba ďalekej budúcnosti. Len úsek do Bangkoku je naplánovaný na rok 2028. Singapur? Uvidíme. Zatiaľ vlak v Laose otvára skvelú možnosť a zjednodušené cestovanie v odľahlých regiónoch. Vlaky uľahčia európskemu návštevníkovi aj spojenie medzi juhovýchodnou Áziou a nádhernou južnou Čínou. Vlakom totiž viete aj prejsť hranicu a ďalej sa napojiť na obrovskú čínsku vlakovú sieť.

So severným Laosom a Luang Prabangom sa môžeš zoznámiť aj v našom článku a inšpirovať sa k návšteve Laosu môžeš v našom itinerári.

Ak by si sa chcel pozrieť do juhovýchodnej Ázie s nami tak sleduj našu sekciu zájazdov alebo sa pripoj na náš veľký okruh po regióne kde vyskúšame aj tento vlak v Laose.

Zdieľaj tento článok