Prvá Vespa sa prehrievala viac ako kvalitný kávovar s talianskou kávou. A hoci jej zo začiatku verejnosť na chuť neprišla, po vylepšení si k nej našla cestu. Videla v skútri viac ako len lacný, rýchly a ekonomický prostriedok po konci vojny.
Na dláždených uliciach medzi starobylými domami a storočnými fasádami sa odhaľuje aj kúsok priemyselnej minulosti. Nejde o miestne vinárstvo a ani o továreň na prémiovú čokoládu Amedei. Tento priemysel sa nesie v rytme hukotu. V uličkách tohto, ani nie 30-tisícového mestečka, sa totiž zrodila Vespa. Nie obyčajný kovový skúter, ale taliansky symbol slobody a južanskej elegancie.
O aké mestečko ide?
Leží v strednom Taliansku, približne 20 km od Pisy alebo 50 km od Florencie. Ide o taliansku obec Pontedera, ktorá sa v povojnovom období v roku 1946 stala rodiskom dvojkolesovej legendy menom Vespa.
Prečo vznikla práve v povojnovom období?
Napriek tomu, že sa Európou ešte v roku 1943 tiahla vojna, podnikateľ Enrico Piaggio tušil, že koniec sa blíži a občania budú potrebovať lacný a najmä funkčný dopravný prostriedok. Vo výrobnej sfére sa pohyboval roky, z jeho dielne vzišiel aj jeden z najväčších leteckých bombardérov Mussoliniho letectva. Po konci vojny však nemohol pokračovať v leteckom sektore, a tak začal z materiálov na lietadlá vyrábať nový motocykel. A hoci jeho prototyp neuspel, druhý model bol o inom.
Sembra una Vespa
Bol skutočne o inom. Oficiálne sa totiž nevolal Vespa, ale MP6 – teda Moto Piaggio 6. Enrico Piaggio ho však čoskoro premenoval.
Stačilo, aby ho ukázal verejnosti a zapol zvuk. Pri pohľade naň sám zvolal: „Sembra una Vespa“, v preklade z taliančiny: vyzerá ako osa. A od vtedy bola Vespa Vespou.
Zo stoviek kusov v Pontedere do zahraničia
Vespa čoskoro prestala byť len strojom, Taliani ňou rozpínali vo svete svojho južanského ducha. Zo začiatku sa skútre vyrábali len v stovkách, v roku 1950 však výroba presiahla 60 000 kusov. Enrico Piaggio čoskoro začal predávať výrobné licencie zahraničným majstrom.
Vespa nie je len dopravný prostriedok
Označiť v Taliansku Vespu „len“ za dopravný prostriedok môže domáceho pobúriť alebo sa prinajmenšom stretnúť s nepochopením. Vespa vyjadruje pravý taliansky štýl a módu. Jej zvuk je symbolom slobody, ktorá sa koncom 2. svetovej vojny rozpŕchla do zvyšku Európy.
Je to pocta remeselnej zručnosti talianskej obce Pontedera. Je to žiariaca ikona povojnovej histórie na dvoch kolesách.