História ostrova Hashima

Uhlie na ostrovčeku vzdialenom asi 19 km od prístavu v Nagasaki bolo objavené už začiatkom 19. storočia. Ťažba uhlia sa však naplno rozbehla až v roku 1890, keď bane prevzala spoločnosť Mitsubishi. Tak ako sa baniam darilo a objem ťažby rástol, tak sa prirodzene zvyšoval aj počet ľudí žijúcich na ostrove. V priebehu 40 rokov ostrov niekoľkokrát zväčšovali, kým dosiahol dnešnú podobu. Tá je až 3-násobne väčšia ako bola pôvodne. Vďaka svojmu tvaru pripomínajúcemu bojovú loď získal ostrov prezývku Gunkanjima (Battleship Island). Na dĺžku meria 480m a na šírku 160m.

V opustených japonských ruinách na ostrove Jamesa Bonda

V opustených japonských ruinách na ostrove Jamesa Bonda

Populácia dosiahla svoj vrchol koncom 50. rokov, keď sa na ostrove tlačilo takmer 5300 ľudí. Hustota zaľudnenia bola 9-krát vyššia ako vo vtedajšom Tokyu. S rastúcim počtom obyvateľov sa zvyšovala aj zastavaná plocha. Budovali sa ubytovne, škola, plaváreň, či nemocnica. Do malého väzenia brali ľudí na vytriezvenie, keďže iné priestupky neboli bežné. Hustota zastavanej plochy však spôsobila, že záhradky a detské ihriská museli byť na strechách budov.

V opustených japonských ruinách na ostrove Jamesa Bonda

V opustených japonských ruinách na ostrove Jamesa Bonda

V opustených japonských ruinách na ostrove Jamesa Bonda

Vybavenie mesta si tiež prešlo svojim vývojom. Generátor na elektrinu nahradili koncom 20. rokov podmorským vedením z vedľajšieho ostrova. Pitnú vodu spočiatku vyrábali destilovaním morskej vody, neskôr dovážali zásobovacími loďami, až ich koncom 50. rokov nahradilo podmorské potrubie. Spojenie s okolitým svetom zabezpečoval jediný telefón na pošte. Podobne ako na celom ostrove, aj pri telefonovaní bol problém so súkromím. Všetci sa totižto nahrnuli na poštu o ôsmej večer, kedy boli telefonáty lacnejšie.

Väčšina obyvateľstva pracovala priamo v baniach. Za 84 rokov ťažby sa prekopali až do hĺbok viac ako jeden kilometer pod morskou hladinou. Pracovným nehodám za ten čas podľahlo viac ako 200 baníkov kvôli nesmierne tvrdým podmienkam. Vysoké teploty, vlhkosť vzduchu a neustála hrozba explózií zvyšovala rizikovosť práce, ktorá však bola kompenzovaná vyššou plácou. Aj preto si rodiny mohli dovoliť televízie, ktorých pokrytie na Hashime bolo až 99%, zatiaľ čo v celom Japonsku len 19%. A hoci mali takmer všetci doma televízor, kúpať sa museli chodiť do verejných vaní. Po práci rovno aj s oblečením skákali do nádrže, kde zo seba zmyli hrubú špinu a následne sa mohli umyť v čistej vode.

V opustených japonských ruinách na ostrove Jamesa Bonda

V opustených japonských ruinách na ostrove Jamesa Bonda

Zmena energetického smerovania Japonska z uhoľnej produkcie na ropnú však spôsobila zníženie dopytu po uhlí. Desaťročia ťažby na Hashime mali navyše za následok, že baníci museli fárať až 2 hodiny, kým sa dostali do hĺbky, kde mohli začať pracovať. Z dôvodu klesajúcej efektivity nakoniec firma pristúpila k ukončeniu banskej činnosti v januári 1974. Poslední obyvatelia opustili ostrov o tri mesiace neskôr. Odvtedy všetko na ostrove už len chátra a tajfúny sa za ten čas postarali o zrútenie až polovice budov.

Tajomstvá ostrova Hashima

Tajomstvom nie je to, že ostrov poslúžil ako inšpirácia pre tvorcov bondovky Skyfall. Propagačné materiály spomínajú akčný film, ale nezachytili sme ani len náznak o jej temnejšie minulosti. Bane boli totižto miestom nútených prác vojnových zajatcov z Južnej Kórei a Číny pred a počas II. svetovej vojny. Práve pre jej históriu sa zdvihla mierna vlna pobúrenia, keď sa rozhodovalo o zaradení ostrova Hashima do zoznamu svetového dedičstva UNESCO. Na zoznam sa nakoniec ostrov dostal v roku 2015 aj s prísľubom, že sa jej minulosť nebude prehliadať. My sme to žiaľ veľmi nepostrehli.

Ako sa na ostrov dostať

Dobrodružné časy, kedy sa na opustený ostrov dalo dostať na prenajatej rybárskej loďke a voľne sa pohybovať po bývalom uhoľnom mestečku sú dávno preč. V súčasnosti sa na Hashima dostanete len organizovanou exkurziou, ktorá vás žiaľ prevedie už len veľmi malou časťou ostrova po vyvýšených chodníčkoch. Tieto obmedzenia boli uplatnené z dôvodu ochrany turistov pred rozpadávajúcimi sa budovami a zachovania ruín samotných. Ak by ste sa chceli ostrovom prejsť aspoň virtuálne, cez Street View to je možné.

V opustených japonských ruinách na ostrove Jamesa Bonda

Celý zážitok trvá približne tri hodiny vrátane cesty na ostrov, jeho oboplávania, vylodenia sa a cesty späť. Na samotnom ostrove trvá prehliadka 40 min. Na výber sú viaceré spoločnosti s cenami v rozmedzí 3600 až 4500 yenov (30 – 38 eur). Ceny exkurzie zahŕňajú lodnú dopravu a vstupné na ostrov. My sme sa vydali zlatou strednou cestou, s Gunkanjima Concierge Company – za 4000 yenov sme to mali aj so zapožičaním anglického audiosprievodcu, keďže sprievodca rozpráva len po japonsky. Rezerváciu výletu nenechajte na náhodu, deň-dva dopredu by však podľa našej skúsenosti malo stačiť. Treba však počítať, že v prípade nepriaznivých podmienok na mori sa kapitán môže rozhodnúť, že sa kotviť jednoducho nebude a na ostrov sa nedostanete. Vtedy preplatia len 300 yenov za nevyužité vstupné na ostrov.

Hľadáš cestovateľské rady pre Japonsko? Nechaj sa inšpirovať.

FasaTrasa

V opustených japonských ruinách na ostrove Jamesa BondaCestovateľský double-pack Peťo a Nika. Nazvali sme sa FasaTrasa, lebo tá trasa je naozaj fasa. S batohom na chrbte sa túlame ázijskými krajinami na plný úväzok už zopár mesiacov. Peťo sa tvári, že viac píše. Nika sa netvári, že viac fotí – jednoducho viac fotí. Cestou nás postretávali zaujímavé zážitky, s ktorými sa chceme podeliť. Naše príbehy môžete sledovať na našom facebooku alebo blogu.

 

 

Kozmetika, drogéria a lieky na cestu – nielen pre ženy

Cestovanie nie je žiadna veda! Chceš vedieť ako cestujeme my – Martin a Marta z Travelistanu? Prečítaj si náš nový e-book s názvom Ako cestuje Travelistan a dozvieš sa naše cestovateľské know-how.

Ak hľadáš komplexnejšie informácie a chceš sa podrobnejšie poradiť ohľadom tvojej ďalšej cesty kamkoľvek – využi naše osobné konzultácie.

Zdieľaj tento článok