Vedeli ste, že v Saudskej Arábii sa môžete previezť vlakom, ktorý ide rýchlosťou až 300 km/h? Saudská Arábia sa prednedávnom otvorila svetu a my z Travelistanu sme ju spolu s našimi skupinami navštívili už päťkrát. Poďme sa však pozrieť na rýchlovlak, ktorý nás tak prekvapil.
Pár údajov
Haramain, známa ako západná železnica alebo vysokorýchlostná železnica Mekka-Medina je 453 kilometrov dlhá vysokorýchlostná železničná trať v Saudskej Arábii. Spája sväté moslimské mestá Medinu a Mekku cez ekonomické mesto kráľa Abdulláha.
Výstavba trate sa začala v marci 2009 a oficiálne bola slávnostne otvorená 25. septembra 2018. Pre verejnosť ju otvorili 11. októbra 2018. Očakáva sa, že železnica prepraví 60 miliónov cestujúcich ročne vrátane približne 3 až 4 miliónov pútnikov na púti Hadždž a Umra.
Dvojkoľajová trať je elektrifikovaná a projektovaná na rýchlosť 350 kilometrov za hodinu. Vlaky jazdia rýchlosťou 300 kilometrov za hodinu a cesta 78 kilometrov medzi Džiddou a Mekkou trvá 43 minút, zatiaľ čo 449 kilometrov medzi Mekkou a Medinou trvá približne 2 hodiny. Trať, koľajové vozidlá a stanice sú navrhnuté tak, aby zvládli teploty v rozsahu od 0 °C do 50 °C. Očakáva sa, že systém prepraví 60 miliónov cestujúcich ročne v 35 vlakoch s kapacitou 417 miest na sedenie v každom vlaku.
Cesta vlakom
Ako som spomínal, Saudská Arábia sa len prednedávnom otvorila turistom z nemoslimského sveta. Napriek tomu, že panovník v Rijáde sa snaží o čo najlepšiu prezentáciu, nie všetko funguje skvele. Na jednej strane bombastická reklama a na druhej realita. Stále sa stáva, že miesta, ktoré sú uvedené v reklamách, sú zavreté alebo vo výstavbe. Vždy upozorňujem ľudí, že cestovanie týmto kráľovstvom vás vráti do obdobia, keď bol cestovný ruch v plienkach. Keď som išiel prvýkrát rýchlovlakom, mal som obavu, či bude všetko fungovať. Lebo, ako sa hovorí: „My máme hodinky, Saudi čas“.
Nebudem to naťahovať – musím priznať, že rýchlovlak a služby okolo neho sú na svetovej úrovni. Od rezervačného formulára (napríklad pri klasických vlakoch v Saudskej Arábii nemôžete zakliknúť Slovensko) až po služby v samotnom vlaku ide všetko ako hodinky. Normálne som si užíval pocit zvedavosti, či sa niečo nedokašle. Lebo ten, kto prešiel túto krajinu, vie, že veľa vecí funguje na úplne inom princípe než ako sme zvyknutí my. Koľkokrát sa mi stalo, že som mal objednané auto a autopožičovňa sa vyhovárala, že na to zabudla? Že malo byť otvorené múzeum, ale neprišiel vrátnik, alebo lietadlo nepoletí, lebo…. Keď ste pozitívne naladení ako ja, aspoň si poviete, že vám to pripomína cestovanie v 90. rokoch.
Vlaková stanica pôsobí ako monumentálna stavba, ale nie zasa tak primitívne bombasticky, akoby ju projektovali v Dubaji. Je decentnejšia, bez zbytočných okázalých prvkov a môžete tu nájsť všetko. Kaviarne, reštaurácie, internet a veľa miesta na sedenie. Informačná tabuľa je aj v angličtine a vy sa nemusíte spoliehať na pretlmočenie domácich. Vlaky prichádzajú a odchádzajú načas a servis funguje, akoby ste boli v Japonsku. Vážne. Najviac som to ocenil pri kontrole cestovného lístka. Stačilo ho len raz skontrolovať, nepočuli ste to naše stokrát opakované slovenské: „Pristúpil niekto?“ Vlakvedúci si poznačil, komu a kde lístok skontroloval a potom ma už nechal vychutnávať si cestu. Jediné, čo som nepochopil – prečo vlakovú stanicu nenatiahli až do centra Mediny alebo na letisko v Medine. V Džidde to tak viac-menej spravili, ale v Medine nie. Dá sa tam stretnúť so špekulantmi, ktorí vám ponúknu predraženú jazdu taxíkom. Ale to je vlastne Saudská Arábia. Niekde to funguje skvele, niekde nefunguje a dlho nebude.
Ako to vo vlaku vyzerá, vám ukáže naše krátke video.
Chceli by ste sa spýtať na článok „Saudská Arábia alebo rýchlovlak (300 km/h) na trase Jeddah – Medina“ ? Dajte do komentu a radi odpovieme
Poďte s nami na výlet nielen do Saudskej Arábie, ale aj do Jordánska viď náš zájazd tu.