Niekde by nastala chyba, ak by sa na tribúnach počas amerických športov ocitli diváci bez jedla. V Spojených štátoch idú jedlo a šport ruka v ruke. Tam totiž nevytvárajú len rebríčky najmodernejších či najväčších štadiónov, ale aj štadiónov s najlepšou ponukou jedla. A to, že v ponuke nechýba hot-dog je samozrejmé. Najmä v júli, ktorý sa stal národným mesiacom hot-dogov. Z Ameriky však nepochádzajú. Odkiaľ teda?

Niektorí nepoznajú ani hlbšie pravidlá hry, no zo zápasu odchádzajú s úsmevom a super zážitkom. Cez nachos, arašidy až po krídelká a hot-dogy. Asi máloktoré jedlo reprezentuje USA tak ako „skromný“ hot-dog. Nechýba na žiadnom bejzbalovom zápase, rodinnej grilovačke, či pri cestách od Karolíny až po San Francisco. 

Začiatok nie v USA, ale v Rímskej ríši

Legendy v tom majú jasno. Napriek tomu, že rímsky cisár Nero miloval hry v starovekom Ríme, hot-dogy k nim nenavrhol. Ešteže bol po ruke jeho kuchár Gaius, ktorý bol na tamojšie obdobie skutočne vynaliezavý. Bol to údajne práve on, kto mletou zverinou a koreninami naplnil črevá a vytvoril tak prvú klobásu. 

Z Rímskej ríše do Nemecka alebo Rakúska?

A tak klobása desaťročia „putovala“ po Európe až do nemeckého Frankfurtu. Vytvorili viacero jej verzií a vyhlásili za svoju. Avšak obyvatelia Viedne si tiež nárokujú na jej pôvod.

Tak skromné a jednoduché jedlo a toľko hádok. Bez ohľadu na to, kto je za pôvodom klobások a párkov, do Spojených štátov ich priniesli práve nemeckí prisťahovalci. 

Kde a ako to začalo? 

…No predsa v New Yorku v 60. rokoch 19. storočia. V tom čase novootvorený Coney Island prilákal z Manhattanu kvantum ľudí. Jeden z nemeckých prisťahovalcov, Charles L. Feltman, rýchlo trendu podľahol a začal predávať mušle vo vozíku.

Zákazníci však túžili po niečom teplom, a tak požiadal remeselníka, nech mu vozík na mieru prerobí a pridá doň platňu na varenie párkov a ohrievanie bagiet. 

Feltman čoskoro hore-dole tisol vozík po pláži a predával „Coney Island red hots“. Frankfurtské chleby taktne nahradil dlhou žemľou, aby návštevníci párok ľahko skonzumovali. Jeho tržby prudko vzrástli až tak, že denne predával viac ako 4 000 „red hots“ a čoskoro nato si otvoril reštauráciu. 

Zamestnanec zamiešal biznisom 

Jeden z Feltmanových zamestnancov Nathan však o pár blokov postavil vlastný podnik s hot-dogmi. A na to, aby prilákal masy turistov, znížil cenu až o polovicu. Táto konkurencia prinútila Feltmana podnik zatvoriť. Okrem slávy mu totiž unikli aj zákazníci.

O tom, že je hot-dog populárny, netreba pochybovať. Len v Spojených štátoch ich za rok skonzumujú viac ako 20 miliárd. Najviac v Los Angeles. Mimochodom, ten najdrahší stojí  2 300 dolárov. Nechýba v ňom prvotriedne japonské hovädzie mäso wagyu, cibuľka karamelizovaná na šampanskom, kaviár alebo kyslá kapusta.

Zdieľaj tento článok