Kodaň je príjemné, nudné mesto. Slovo nudné si nevysvetľujte negatívne. Prosto vládne tu príjemná nuda, kde veľa vecí z pohľadu Slováka funguje bez nejakých rušivých momentov. Čím dlhšie som tu, tým viac odkrývam príjemné nuansy, ktoré by sme mohli skopírovať a implementovať do našej krásnej krajiny.

Každý týždeň vám prinesiem jeden článok z krajiny, ktorá je blízko, no z pohľadu Slováka ďaleko a vládne v nej povestná príjemná nuda.

V Dánsku sa nachádza viac ako 12 000 kilometrov cyklotrás. V samotnom hlavnom meste Dánska existuje 500 kilometrov cyklotrás. A každým rokom pribúdajú na úkor ciest pre autá. Nejeden čitateľ si povie: V Dánsku, je to takto už od nepamäti. No verte, že nie…

Dánsko alebo cyklotrasy na úkor áut

Dáni začali jazdiť na bicykloch až v 70. rokoch a zo začiatku sa im príliš nechcelo. Dánski urbanisti si mysleli, že budúcnosť patrí len autám. Auto bolo symbolom strednej triedy, pokroku a na bicykle nikto nemyslel. Ak by sme porovnávali Dánsko so Slovenskom, nemožno netvrdiť, že v tejto severskej krajine viac prší, fúka a má viac tmavších dní… Proste ideálne dánske podmienky sadnúť si do auta, a nie na bicykel. No všetko zmenila ropná kríza v 70. rokoch. Ceny pohonných hmôt stúpli tak, že šoférovať auto zostalo neekonomické. Niekde by sa zľakli, no Dáni mysleli vždy dopredu. A dánskym politikom napadli bicykle…

Dánsko alebo cyklotrasy na úkor áut

Krajinou sa prehnali protesty, zapaľovali sa autá a v spoločnosti vládla nespokojnosť. Potom, čo v Kodani zaviedli „nedele bez áut“, oheň bol na streche. Do toho prišli vyššie dane za autá, pohonné hmoty, rozširovanie cyklotrás na úkor klasických ciest…. Jedna veľká „kuca-paca“ z pohľadu motoristov… A dnes?

„Bolo to jedno z najlepších rozhodnutí miestnych politikov. Super, že sa nedali odradiť protestami,“ odpovedal Dán počas nášho rozhovoru. Obyvateľ Kodane má v priemere 3 bicykle. Jeden do práce, druhý na víkend a tretí na dlhšie cesty.

Viac ako polovica Dánov v hlavnom meste ide do práce na bicykli. Napríklad Slovenka Ewka, ktorá tu žije už 11 rokom si dá každé ráno 7 kilometrov tam a 7 kilometrov naspäť a je jedno či prší, fúka alebo svieti slniečko.

Dánsko alebo cyklotrasy na úkor áut
Takto sa prenášajú deti do škôl

„Keď som do Dánska po prvý raz prišla, pýtala som sa… Ako mám ísť na bicykli, keď prší?… Dán disponuje oblekom proti dažďu na bicykel a v robote si ho prezlečie. Dán nehľadá spôsob ako sa to nedá, ale ako sa to dá.“ Jej slová mi potvrdzuje ďalší Slovák, ktorý si nevie vynachváliť inú dôležitú vec:

„Vieš, aký skvelý pocit to je, keď si prečistíš hlavu po robote dlhšou jazdou na bicykli?“ Presne toto si Dáni pochvaľujú. Veľa z nich odpovedá, že pravidelný pohyb im zlepšuje zdravie a psychiku, čo potvrdzujú aj lekári. Podľa štatistík klesli srdcovocievne ochorenia vďaka pravidelnému bicyklovaniu až o 40%.

Každým rokom kodanský magistrát buduje nové cyklotrasy, ktoré sú autonómnymi cestami. Nejdú po chodníku a ani nezasahujú do klasických ciest. Autá dávajú prednosť cyklistom a chodci nesmú v žiadnom prípade vstúpiť na cyklotrasu. Ja, človek z Bratislavy, kde sa hráme, že máme cyklotrasy som dostal neraz poriadne vynadané, keď som prekročil cyklotrasu.

Čo dodať na záver? Ťažko presvedčiť niekoho, kto celý život chodí autom, nech presedlá v meste na bicykel. Či sa nám to páči alebo nie, cyklotrasy sú budúcnosťou miest. Funguje to. A už neobstojí argument: máme málo slnečných dní či, čo robiť keď prší. Dá sa to. Len to treba skúsiť. Boj medzi zástancami áut a milovníkmi bicyklov bude vždy. Motoristi by si však nemali myslieť, že musia mať vždy čo najširšiu cestu. Sme presne v tej istej diskusii ako Dánsko pred 50 rokmi. A hľa, u nich to funguje.

Nabudúce sa pozrieme na tamojšie pravidlá, aby ste nedostali vynadané ako ja a mohli si užiť Kodaň.

Máte otázky na článok „Dánsko alebo cyklotrasy na úkor áut“?

Prečo je Dánsko najšťastnejšia krajina na svete? Prečítajte si tu

Zdieľaj tento článok