Ten nápad vznikol náhodou. Len tak. Veď koľkí z nás jazdia po hrádzi v Bratislave a prejdú len niekoľko kilometrov? A kam vedie tá hrádza? Prečo by som nemohol ísť až do Budapešti? Prečítaj si podrobný itinerár „Bratislava Budapešť na bicykli“.

Nechcel som ísť sám, prehováral som kamarátov. Napriek tomu, že mnohí z nich bicyklujú, zľakli sa celkovej dĺžky. 250 km na bicykli? Si normálny? Nie som Sagan! povedal nejeden kamarát a už ani nereagoval, keď som vysvetlil, že to nechcem prejsť za jeden deň, ale za dva, maximálne tri dni.

Nuž tak som si povedal – ako neraz –, že pôjdem sám. Naložil som bicykel, zabral do pedálov a vybral sa do hlavného mesta Maďarska. V tomto článku nájdeš všetky informácie, ktoré sa ti zídu pri plánovaní.

Bratislava Budapešť na bicykli
Určite to dám. Priemerná rýchlosť 22 km za hodinu

Koľko je to kilometrov a aké prevýšenie?

Celkovo sa narába so vzdialenosťou okolo 250 km. Všetko závisí od toho, či sa vyberieš kratšou cestou (z Bratislavy do Gabčíkova severnou stranou Dunaja), alebo o niečo dlhšou, ale zaujímavejšou (Bratislava, Danubiana, Gabčíkovo) južnou stranou Dunaja. Podľa mňa treba rátať okolo 260 – 270 km (treba rátať nejaké tie odbočky, zástavky, blúdenie v meste a podobne).

Cyklotrasa je súčasťou diaľkovej cyklomagistrály EuroVelo 6, ktorá vedie od Atlantiku až po Čierne more a má odhadovanú celkovú dĺžku 4 600 km (Zdroj: http://en.eurovelo.com/ev6).

Celkové prevýšenie na celej trase je 93 m. Teda máš pred sebou úplnú rovinu bez toho, aby si zažil nejaké dramatické stúpanie.

Koľko dní treba?

Ja som to dal za dva dni, ale odporúčam tri dni (viď itinerár dole), aby si nemal pocit naháňania sa. Ak to rozmením na drobné, tak ak pôjdeš tri dni, denne by si mal spraviť okolo 85 km. Takáto vzdialenosť sa dá pri priemernej rýchlosti 20 km/h zvládnuť za cca 4,5 hodiny (ide o čistý čas, treba rátať prestávky na jedlo, občerstvenie, menšie výlety).

Kde prespať?

Buď v hoteloch v daných mestách alebo v kempoch. Potom si treba zobrať spacák a stan.

Bratislava Budapešť na bicykli
Môj zázrak s celou výbavou v Gabčíkove

Akú som mal výbavu?

Môj bicykel patrí medzi tie klasické. Niečo medzi horským a cestným. Treba však povedať, že som mal vzadu stojan na tašku. Bolo to preto, aby som nič neniesol na chrbte. Pri krátkych cyklotúrach je batôžtek na chrbte ok, ale pri dlhších dosť obmedzuje a môže ťa bolieť chrbát. Taká brašna so stojanom na zadnom kolese ťa vyjde okolo 50 eur. Mal som so sebou nasledovné veci:

  • súpravu na lepenie duše
  • pumpičku
  • niečo pod zub (horalky, keksíky)
  • 3 tričká
  • 1 krátke nohavice
  • cyklistickú prilbu
  • opaľovací krém (keďže ideš po hrádzi, celý deň bude na teba pekne piecť)
  • sprej proti komárom (podvečer sa miesto mení na hostinu)
  • jedny tenisky a šľapky
  • slnečné okuliare
  • čiapku
  • fľašu na vodu (0,75 litra) a jednu 1,5 litrovú vodu (pamätaj, že vypiješ aj 5 litrov vody a nie všade sú stánky s občerstvením ako na petržalskej strane)
  • šumák
  • peňaženku a mobil s aplikáciou s offline mapou maps.me
  • občiansky preukaz (prekračuješ aj hranice)

Na čo ešte potrebujem myslieť?

  • Väčšina cyklistov ide smerom Bratislava – Budapešť, aby sa vyhli silnému protivetru. Aj tak si pred cestou zisti počasie a aký je vietor. Ak bude protivietor, budeš pekne bojovať J
  • Vyrážaj skoro ráno (ja som vždy vyrazil okolo 6.30), aby som sa vyhol horúčavám.
  • Rob pravidelné zástavky. Ja som išiel tak, že som si dal 18-20 kilometrov, zastavil som na 20 minút, zjedol horalku či nejakú čokoládu a išiel som ďalej. Počas vysokých teplôt som sa niekde skryl (obed, kofola).
  • Maj vždy so sebou dostatok vody (ja som mal vždy pri sebe 2 litre vody). Nikdy nevieš, čo sa môže stať a nechceš trpieť smädom. Ako som spomínal, vypil som denne aj 5 litrov vody.
  • Počas dňa, keď bicykluješ, nepi žiadne pivo či alkohol. Budeš otupený, dehydrovaný… Ani Sagan počas Tour de France nepije pivo:)
Bratislava Budapešť na bicykli
Cesty sú väčšinou asfaltové

Ako naspäť domov?

Je to jednoduché. Z Budapešti ti ide priamo do Bratislavy vlak, do ktorého si vieš uložiť aj svojho železného tátoša.

1.deň: Bratislava – Gabčíkovo – Komárno (cca 110 km, prevýšenie 37 m)

Vyrazil som o 6.30, aby som sa vyhol horúčavám. Mal som už všetku vodu a jedlo (pamätaj, že tak skoro ráno nebude otvorené žiadne občerstvenie na hrádzi). Dal som si ľahké tempo bez nejakého náhlenia sa a udržiaval som konštantnú rýchlosť 21 km/h.

Od Starého mosta z petržalskej strany do Gabčíkova je to cca 50 km a trvalo mi to 2,5 hodiny v pohodovom tempe. V Gabčíkove pri vodnom diele nie je žiadne občerstvenie, najlepšie je ísť priamo do dediny (cca 3 km)

Gabčíkovo – Komárno (cca 55 km), cesta je skvelá a takmer všade je natiahnutý asfalt. Po ceste budeš míňať rôzne informačné tabule, kde sa dá spraviť krátka prehliadka. Napríklad Číčovské mŕtve rameno:

NPR Číčovské mŕtve rameno je významnou lokalitou pre zachovanie genofondu rastlín aj živočíchov. Z hľadiska vodnej vegetácie predstavuje mŕtve rameno na Podunajskej nížine najzachovanejší ekotop rastlinných spoločenstiev. Súčasnú vegetáciu tvoria predovšetkým porasty lužného lesa, najmä vrbovo-topoľového, jaseňovo-topoľového a jaseňovo-brestového. (Zdroj: http://www.sopsr.sk/husk_dunaj/panely/22.pdf)

Alebo Veľkolélsky ostrov (pri obci Zlatná na Ostrove):

Toto prekrásne zákutie Žitného ostrova predstavuje posledný dunajský ostrov, ktorý je ešte súčasťou tzv. vnútrozemskej delty Dunaja. Tento pomerne veľký ostrov (s rozlohou 328,65 ha) je ohraničený riekou Dunaj a Veľkolélskym ramenom. Leží v nadmorskej výške 108 až 110 m. n. m. v medzihrádzovom priestore, kde pri zvýšenej hladine toku býva časť jeho povrchu pod vodou. Záplavy sa tu vyskytujú obvykle niekoľkokrát do roka, najčastejšie od marca do augusta. (Zdroj: http://www.sopsr.sk/husk_dunaj/panely/22.pdf)

Občerstvenie som našiel v priľahlých dedinách, ale stále som mal pri sebe minimálne 2 litre vody.

Poobede okolo 16.00 som prišiel do Komárna a išiel pozrieť najväčšiu pevnosť v strednej Európe. Pozri sem.

Bratislava Budapešť na bicykli
Pevnosť v Komárne

2. deň: Komárno – Štúrovo – Ostrihom – Višegrád (ľavá strana Dunaja) (cca 76 km a prevýšenie 27 m)

Asi najkrajšia časť cesty. Vyrazil som opäť o 6.30 ráno. Kvalitná hrádza až pred Čekov a potom posledné kilometre (16 kilometrov) po klasickej ceste (noste prilbu).

Po ceste budete míňať rôzne zaujímavosti:

  • V obci Žitava je pämatník Žitavského mieru z roku 1606 – dohoda medzi Habsburgovcami a Osmanmi
  • Vyhliadka v Kravanoch nad Dunajom
  • Ostrihom – historické mesto, kde môžete stráviť aj pol dňa
  • Pri niektorých úsekoch (hlavne v okolí Kravan nad Dunajom) sú malé štrkové pláže, kde sa dá kúpať
Kravany nad Dunajom

Z Ostrihomu vedie cesta najprv cez park, až potom po ceste do Višegrádu. Cca 2,7 kilometra pred Pilismarót je odbočka doľava, ktorá vás zavedie na kompu a odtiaľ do Visegrad – Nagymaros.

Ostrihom je pecka

3. deň: Nagymaros – Visegrad do Budapešti 53 km (prevýšenie 40 m). Jednoduchá cesta, od jej polovice už prechádzate cez Budapešť.

Koľko taká cesta vyjde?

  • Ak máš celú výbavu na bicykel, treba rátať:
  • Ak spíš v hoteloch, od 30 eur na noc
  • Ak v kempoch, tak 5 eur na noc (alebo vo voľnej prírode)
  • Doprava z Budapešti do Bratislavy aj s bicyklom 16,70 eura (cena 10. 8. 2020)

Čo to so mnou urobilo?

Stratil som 2,5 kila, nemal som nijakú svalovicu a hlavne som získal dobrý pocit. Dá to každý, kto len trochu jazdí na bicykli. Nezľakni sa tej celkovej vzdialenosti. Pri správnom rozplánovaní prestávok to dáš ľavou zadnou. Tak zahoď predsudky a vyraz tento víkend.

Ak hľadáš ďalšie výzvy, ktoré sú netradičné, pozri sa na našu ďalšiu stránku o najvyšších kopcoch každého slovenského kraja. Na koľkých si bol?

Máš otázky na článok „Bratislava – Budapešť na bicykli“? Daj do komentu a radi odpovieme

 

Zdieľaj tento článok