Kam to idete na motorkách? Ako vyzerá trasa a koľko vás bude?
Ideme do ruského Magadanu. Miesto ktoré je známe prístupovou cestou, ktorá sa volá Kolymská diaľnica a staval ju v 30 rokoch minulého storočia Stalin. Prezývaná je tiež cesta kostí. Stavali ju totiž väzni z gulagov, ktorí tam umierali od únavy a neboli pochovávaní. Boli proste ,zapracovaní’ do základov.
Sme partia 4 motorkárov, a každý už máme čo to za sebou, avšak táto cesta bude niečo úplne iné ako sme doteraz išli.
Trasa vyzerá hodne dlhá. Iba cesta tam má v pláne cez 12700. Z toho je viac ako 2000 po nespevnených cestách (štrk, hlina, kamene). Cestou tam chceme prejsť aj jej starú časť, ktorá už nie je udržiavaná, mosty sú popadané a bude treba brodiť. Potom sa budeme musieť vrátiť po tejto ceste (ťažko sa mi to volá diaľnica, ako ju oficiálne volajú 🙂 ) Až do Čita alebo Ulan Ude, kde sa budeme musieť naložiť na vlak transsibírskej magistraly (aj s motorkami) čiže ďalších cca 4000-4600 km. Po naložení sa chceme dostať do Moskvy a odtiaľ po ,svojich’ domov.
Zaujíma ma plánovanie. Aký je čas od nápadu po realizáciu?
Prvý nápad vznikol už dávno, cca v roku 2015. Keď som hľadal ďalšiu destináciu kam ísť. Zahľadel som sa však hodne ďalej ako bolo doteraz naším zvykom. Potom bol rok prvotných debát s ľuďmi čo podobnú trasu už išli. Až sa z jednej debaty s Martinom Alušíkom kde som sa pýtal rôzne veci, z debatného parťáka stal člen teamu. Vtedy prvý 🙂 A potom to už išlo rýchlo, aj keď to tak najprv nevyzeralo. Padol dátum štartu 1.7.2018 a k tomu sa začali podriaďovať veci.
V rámci tejto cesty, kde vidíš najväčší problém?
Najväčší problém je vyjsť zo svojich zaužívaných zvykov a komfortnej zóny. Po veľa debatách s chalanmi, som musel zmeniť moje pevné kufre na látkové. Čo mi úplne rozvrhlo koncept môjho balenia a pripadám si, že sa učím baliť na novo. Ďalšia vec čo som zatiaľ nemusel na cestách robiť je servis motorky, nikdy sme nešli viac ako bol servisný interval a tým pádom mi motorku vždy robil servis. Čiže logistika gúm, olejov, a filtrov, keďže som odmietol to ťahať na motorke.
Ale najväčší problém nám môže spôsobiť daždivé leto, hlavne na zadnej časti našej cesty, kde je permafrost, čo spôsobuje, že vodu zem nevsiakne ako sme v našich končinách zvyknutí ale voda musí odtiecť alebo sa odpariť. Ak bude daždivé leto, diaľnica bude mazľavá a šmykľavá. Brody na letnej ceste zaliate vodou a pre motorky sa môžu stať neprejazdné. Mám najnižší ponor z našich motoriek a pripravili sme jej šnorchel 🙂 ktorý v prípade nutnosti skúsime použiť.
Počas mojich ciest vidím, že tento druh cestovania má stúpajúcu tendenciu hlavne na západe. Máš pocit, že ste v tomto na Slovensku mohykáni, alebo je vás viac?
Určite nie sme mohykáni. Cestovateľov vyniká stále viac. Skôr je to otázka možností (časových / dovolenka, a aj finančných) a neskoršieho zdieľania týchto zážitkov a skúseností. Nie každému sa chce písať o svojich cestách. Pred pár rokmi som sa na jednom obede s Jožom Orgonášom bavil o jeho ceste s Hankou a portáli, ktorý buduje. Hecol ma k napísaniu nejakých poznámok/blogov/cestopisov z naších ciest. Dali sme stávku či to dám do Silvestra (bolo to v novembri) a keďže nerád prehrávam, napísal som svoj prvý. V podstate som sa nemusel do toho moc nútiť, sám pre seba som rozmýšľal nad nejakou formou zaznamenávania si mojich ciest a toto mi padlo vhod. Bolo to čo robiť aby som to po x rokoch dal dokopy. Teraz si už robím podrobnejšie poznámky z miest a ciest. Teší ma, že niekomu tým môže uľahčiť plánovanie jeho cesty a dovolenky. Môže mu to pomôcť neprehliadnuť zaujímavé miesta. V podstate to čo robíš či už osobne alebo Travelistanom aj ty. Zdroj dát a inšpirácie. V neposlednom rade sa tým často krát ľudia skôr odhodlajú svoje cesty a možno aj sny zrealizovať (kedže vidia, že sa to dá).
Máš už za sebou podobné cesty? Ak áno, kde to bolo?
Cesty na motorke mám za sebou hlavne v Európe. Popísané sú v mojich blogoch na cestujemesmoto.com Prešiel som hlavne južnú a Východnú Európu, najďalej zatiaľ Turecko/Edirne. Cestovanie bez motoriek mám podstatne bohatšie, aj keď zďaleka nie tvojho rangu. Robil som počas študentských univerzitných časov sprievodcu pre našich dovolenkárov, tzv. tranziťáka, plánoval som vždy rád cesty a kilometrové výpočty vzdialeností z papierových máp (iná dimenzia ako terajší google maps a iné ľahko a rýchlo spočítateľné nástroje na plánovanie) pre otca a jeho potreby. V autobusoch, lietadlách a autách som prešiel nespočetne veľa kilometrov a strávil tam nespočetne veľa času.
Koľko vás bude? Ako riešite ,,ponorku“?
Ako som spomínal už skôr, ideme 4, všetci po 40. Ponorku neberieme, našťaštie sa nám na motorku nezmestí, aj keď jednu po ceste chceme vidieť a pozrieť v Toliati a jeho technickom múzeu.
Čo na to vraví manželka, že ideš preč na tak dlho?
Tak toto je určite najťažšia časť celého tripu.
Čo by si poradil cestovateľovi, ktorý by chcel takto cestovať, ale nemá žiadnu skúsenosť? Na čo si má dať pozor a hlavne nespraviť chybu, ktorú si možno ty spravil?
Podľa mňa najlepšia rada je cestovať bez strachu ale s rešpektom. Veriť v to, že žiaden problém nie je neriešiteľný. A v prípade motortripov sa nepresiľovať sa a rešpektovať únavu. Tá väčšinou vie byť najväčší nepriateľ. Dopriať si dostatok odpočinku.
Kam sa v rámci tejto cesty najviac tešíš?
Určite tú letnú časť kolymskej diaľnice. Vidieť sochu matku rus nad Volgogradom, Samaru a rakety Sojuz, Bajkalské jazero. Zažiť transsibírsku magistrálu či Moskvu. Je toho asi veľa čo som si dopredu pozrel a verím, že ešte viac je tých vecí ktoré prídu na náhodu, tak ako na cestách je zvykom.
Akým druhom motorky budeš cestovať a koľko taká cesta celkovo vyjde?
Mám BMW GS 1200 Adventure, starší kúsok, ešte vzducháč. Cesta a jej náklady sú veľká neznáma, dá sa to spraviť štýlom backpagckera, spávať len pod stanom a širákom, jesť len veci z konzervy. Alebo si aj trocha užiť a skúšať lokálne veci ako prídu. Predpoklad je, že to celé vyjde menej ako rodinná 7-10 dňová dovolenka niekde v Grécku alebo Turecku.
Kde sa dá sledovať tvoja/vaša cesta?
cesta sa bude dať sledovať na facebook.com/cestujemespolucom alebo na cestujemespolu.com či cestujemesmoto.com
Ďalší zaujímavý rozhovor o ceste okolo sveta na bicykli nájdeš na stránke Travelistanu tu.