Veľký čínsky múr bez pochýb patrí medzi svetovo najpôsobivejšie architektonické diela. Tiahne sa naprieč severnou Čínou. Pôvodne ho postavili na ochranu čínskych štátov a ríš pred rôznymi kočovnými skupinami Eurázijskej stepi. Múr však nie je len obranná stavba. Ide o symbol trvalej sily a odolnosti Číny. Predstavuje tak povediac historickú kontinuitu od starovekých dynastií až po moderné časy.
Výstavba Veľkého čínskeho múru začala už v 7. storočí pred n. l. Pôvodne oddelené úseky po prvý raz spojili do opevnenia počas dynastie Čchin (221-210 pred n.l.). Tie najznámejšie úseky však postavili až počas dynastie Ming (1368-1644 n. l.). Tá sa zaslúžila až o 8 500 kilometrov opevnení a tisíce strážnych veží. Práve v tom čase múr dosahoval vrchol. Veľký múr, vrátane systému priekop a rôznych prekážok, sa tiahne neuveriteľných 21 196 kilometrov. V prepočte sú to všetky pozemné hranice Číny dokopy. Ide o sústavu opevnení a pevností, ktoré sú niekedy aj trojité. V roku 1987 UNESCO Veľký čínsky múr vyhlásilo za svetové dedičstvo. Okrem toho múr uspel v roku 2007 aj v globálnom hlasovaní o Novodobých siedmich divoch sveta. Aj preto ho dnes označujeme za jeden z moderných divov sveta.
Kultúrny význam Veľkého múru
Pre Číňanov je Veľký čínsky múr viac ako historický artefakt. Symbolizuje národnú identitu a vytrvalosť. Stelesňuje vynaliezavosť a odhodlanie čínskeho ľudu počas storočí nepokojov a triumfov. Jeho obrovské rozmery zároveň odrážajú úsilie, kolektívnu silu a jednotu starovekej Číny. Múr tiež dlho tvoril hranice Číny. Slúžil ako sofistikovaný systém na vymáhanie cla a kontroly pohybu obyvateľstva. Číňanom pripomína kontinuitu a úspech: boli sme silní a organizovaní už pred tisícročiami a takí sme aj dnes. Aj preto sa v Číne hovorí „Bu Dao Changcheng, Fei Hao Han” teda v preklade: „Kto nevyliezol na Veľký múr, nie je správny Číňan.”
Mýty a legendy o Veľkom múre
Veľký múr sa spája s mnohými legendami. Jedna z nich tvrdí, že Veľký čínsky múr možno vidieť z vesmíru voľným okom. Začiatkom 20. storočia dokonca niektorí tvrdili, že je ho vidieť z Mesiaca či Marsu. Ako na toto niekto prišiel pred kozmickými výpravami dodnes netušíme. Tento mýtus astronauti a vedci vyvrátili. Múr naozaj nie je vidno. Je dlhý, no nie až taký široký. Ak by ho bolo vidieť, videli by sme aj iné diaľnice.
Iná čínska legenda zas rozpráva o dievčine Meng Jiangnu. Jej manžela hneď po svadbe odviedli na nútené práce na múre. Väčšinu tohto kolosálneho opevnenia totiž stavali roľníci v rámci práce pre lénnych pánov ako súčasť dane. Keď sa manžel nevracal domov, Meng sa ho vybrala hľadať. Ani po mesiacoch ho však nevedela nájsť. Sadla si preto pod múr a plakala. Plakala tak vytrvalo, že úsek múru padol. Priamo z neho zrazu vypadli pozostatky jej manžela, ktorý zahynul pri jeho stavbe. Príbeh odzrkadľuje viac ako len smútok. Upriamuje pozornosť na ľudskú cenu za výstavbu múru. Pri jeho stavbe totiž zahynuli státisíce robotníkov v tvrdých podmienkach.
Slávne úseky Veľkého múru
Múr nie je jednotným opevnením. Delí sa na rôzne úseky. Kde sa ho však oplatí navštíviť?
- Badaling: leží blízko Pekingu a ide o najnavštevovanejšiu a najslávnejšiu časť múru. Ponúka úžasné výhľady a moderné turistické zariadenia. No turista sa tu len tak nevyhne čínskym davom.
- Mutianyu: tiež leží blízko Pekingu medzi hustými lesmi. Prichádza naň menej turistov ako na Badaling. Nachádza sa tu lanovka a dokonca aj bobová dráha, ktorou sa môžete spustiť z múru dole.
- Simatai: charakterizuje ho strmosť a neporušená pôvodná štruktúra. Simatai je ideálny pre dobrodružných návštevníkov hľadajúcich náročnejšiu túru. Ponúka aj nočné prehliadky a jedinečný zážitok pod hviezdami.
- Juyongguan Pass: Tento priesmyk ponúka kus histórie. Je to pôvodne zachovaná pevnosť na Veľkom múre ľahko prístupná z Pekingu. Nájdeme tu prepracované opevnenia a strážne veže, ilustrujúce vojenskú vynaliezavosť starovekých čínskych inžinierov. Je to jeden z menej navštevovaných úsekov, hlavne ak si privstanete.
- Gubeikou: ide o nezrekonštruovanú časť múru. Láka veľa nadšencov histórie. Tiež turistov, ktorí chcú vidieť múr v jeho surovom, prirodzenom stave. Táto časť poskytuje autentický zážitok. Ide totiž o skutočný stav múru bez moderných renovácií. Múr tu máte prakticky pre seba.
Praktické informácie na návštevu Veľkého múru
Návšteva Veľkého čínskeho múru je nezabudnuteľným zážitkom. Ak však návštevu správne naplánujete, Váš výlet bude ešte lepší. Na múr je najlepšie sa vydať na jar (apríl až jún) a na jeseň (september až október), keď je počasie mierne a scenéria najživšia. Letné mesiace môžu byť horúce a preplnené. Zima ponúka pokojnú zasneženú, no chladnú krajinu.
Na múr sa najlepšie dostanete z Pekingu, ktorý je relatívne neďaleko od všetkých vyššie spomenutých úsekov. Na Badaling a Mutianyu sa viete dostať autobusom alebo dokonca rýchlovlakom priamo z mesta. Aj preto sú tieto dva úseky najpopulárnejšie a najviac exponované. Juyongguan pass je najbližšie (1,5 hodiny autom), no musíte mať prenajatú dopravu alebo sa pridať k organizovanej skupine. Simatai a Gubeikou sú asi 2,5 hodiny autom od mesta. No ak máte čas a ste odhodlaní chodiť, určite odporúčame. Ponúkajú naozaj kvalitný zážitok, len si to musíte odšliapať – na oboch strávite pokojne aj 3 hodiny a prejdete stovky výškových metrov.
Pri návšteve Veľkého čínskeho múru majte vždy pohodlnú obuv, keďže aj ľahšie úseky zahŕňajú značné množstvo chodenia a schodov. Buďte pripravení na strmé a nerovné schody a vždy dodržiavajte bezpečnostné pokyny, najmä v menej obnovených oblastiach ako Gubeikou. Odmenou sú nádherné výhľady na dramatickú krajinu severnej Číny.
Ak by ste sa chceli na múr, konkrétne úsek Juyongguan pass, ale aj na ďalšie skvelé miesta pozrieť osobne môžete aj v rámci nášho zájazdu.