Sexuálne obťažovanie, únosy, ba aj vraždy žien sú v hlavnom meste Mexika na každodennej báze. Nedeje sa to však len nad zemou, ale aj v podzemnom svete. Tamojšie úrady riešia situáciu takzvanými exkluzívnymi vozňami.
Metro každodenne uľahčuje život miliónom ľudí. Nemusia stáť v kolónach, rýchlo, ľahko a pohodlne sa prepravia naprieč veľkomestami. Na svete je približne 180 metier rozmiestených v 178 mestách v 56 štátoch. Iste, existujú medzi nimi mnohé rozdiely. Moderné vozne striedajú tradičné vagóny. Inde zvuk hlásateľky z reproduktorov vymieňa obyčajná píšťalka. Každé metro je niečím špecifické, platí to aj pre to v metropole Mexico City.
Ružové riešenie v Mexico City
Žlté šípky označujúce smer metra striedajú ružové. Blížiac sa k nástupišťu ich pribúda čoraz viacej. Neindikujú však smer, ale pohlavie. Vďaka farbe sa rozhodne nedajú prehliadnuť. Na tmavoružovom podklade svietia veľké biele písmená: „Vagones exlusivos, lunes a domingo en todo horario.“ (Exkluzívne vozne, vždy od pondelka do nedele.) Priamo vedľa nich piktogramy ženy a detí.
Dané označenia znamenajú, že do vozňov môžu vstúpiť výhradne ženy a malé deti.
Kedy iniciatíva vznikla
K tomuto kroku došlo už v roku 2000, keď miestne úrady v spolupráci s hromadnou mestskou dopravou vyhradili prvé dva vozne vo viacerých linkách metra výhradne pre ženy a deti mladšie ako 12 rokov. K významnej zmene došlo aj sedem rokov potom, keď k exkluzívnym prvým dvom vagónom pridali aj ďalší tretí ženský vozeň.
Zlepšenie situácie
Podľa denníka El Mostrador zavedenie exkluzívnych vagónov znížilo počet prípadov sexuálneho zneužívania v metrách o 26 %. Diskusia o nedostatočných kontrolách na staniciach však stále rastie.
Dôkaz nerešpektovania žien
Mexičanky sa vďaka exkluzívnym vagónom cítia v metre bezpečnejšie. Mnohí domáci podporujú myšlienku oddelených vagónov na základe pohlavia. Na druhej strane však pociťujú zármutok. Avšak nie pre akési ženské privilégium.
Tvrdia, že oddelené vozne mužov a žien odzrkadľujú smutný stav tamojšej spoločnosti. Vozne sú totiž dôkazom nerešpektovania rodovej rovnosti a stále pretrvávajúceho sexuálneho násilia. Oddelením vagónov sa ženy vo väčšine prípadov vyhnú obťažovaniu, no hlboko zakorenený problém v spoločnosti sa len opäť zatlačí do úzadia.
Nielen v Mexiku
Podobné riešenie v roku 2006 zaviedli aj brazílske úrady, konkrétne v meste Rio de Janeiro. Mexikom sa inšpirovalo aj Japonsko. Najnovšie chce vozne pre ženy a deti zaviesť aj Čile, aby zintenzívnilo boj proti sexuálnemu obťažovaniu.