Typ zájazdu
Komfort
Ázia
Prepracovaná cesta naprieč Čínou. Nájdete v nej všetko - od slávnych ťahákov ako Terakotová armáda, Veľký múr, moderný Šanghaj, ale aj menej známe malebné historické mestečká, posvätnú horu či tisíce sôch Budhu zapísané v Unesco.
Typ zájazdu
Komfort
Trvanie zájazdu
14 dní
Náročnosť zájazdu
Veľkosť skupiny
do 16 osôb
Odlet z Viedne alebo Budapešti do Ríše stredu. Vaša čínska dovolenka sa začína!
Šanghaj. Víta nás preslávená metropola Číny. Naše prvé kroky budú smerovať do jej centra, zoznámime sa s hlavnými ulicami a triedami. Ako vyzerá mesto, ktoré má viac ako 24 miliónov obyvateľov? Čakajú nás mrakodrapy, koloniálne budovy, ale aj prvý kontakt s húževnatou čínskou kultúrou.
Celodenná prehliadka najväčšieho mesta Číny. Nahliadneme do jeho historických zákutí ako záhrady Yu alebo chrám jadeitového Budhu, ktoré sa aj dnes ukrývajú v tieni presklených budov. Nevynecháme ani výhľady z najvyššej čínskej vyhliadky, ktorá nám ukáže mesto priamo na dlani. Večer nás čaká plavba po rieke Huang Pu. Nebude chýbať teda ani nádherná nočná scenéria Šanghaja.
V prenajatom autobuse opúšťame Šanghaj a po diaľnici sa presúvame do známeho centra čínskej kultúry a gastronómie – Hangzhou. Prejdeme sa pri slávnom Západnom jazere, ktoré stáročia inšpiruje čínskych básnikov. Nevynecháme ani čajové plantáže, na ktorých sa pestuje jeden z najpopulárnejších čínskych čajov – Dračia studňa.
Nasadáme do rýchlovlaku a premiestňujeme sa pod legendárnu Žltú horu – Huangshan. Ide o jednu z posvätných hôr Číny. Považujú ju za kolísku čínskej maľby. V jej tieni si vychutnáme dve noci.
Lanovkou sa vyvezieme až na vrchol Žltej hory. Tam sa poprechádzame po hrebeni, ktorý je posiaty slávnymi kameňmi a čudnými borovicami. Zvláštne nám budú pripadať možno ich mená: preletový kameň alebo zdraviaca borovica. Navštívime aj Západný kaňon, v ktorom prejdeme po úzkych cestičkách prilepených priamo na fotogenické skaly, nachádzajúc sa stovky metrov nad kamenným dnom. Žltá hora je jednoznačne prírodným vrcholom našej cesty.
Presun lietadlom alebo vlakom do mesta Xi-An v strednej Číne. Večer nás čaká návšteva moslimskej štvrte a najlepšie trhy s pouličným občerstvením v meste. Nájdeme tu všetko od čerstvej baraniny cez sušené kiwi až po opekané zemiaky. Každý si príde na svoje.
Xi-an je sídlom jedného z najväčších ťahákov Číny – terakotovej armády. Pozrieme si tento historický div a budeme sa kochať nad samotnou majestátnosťou 2000 rokov starého projektu. Bicyklovali ste sa niekedy na mestských hradbách? Popoludní navštívime dokonca aj tie. Záujemcovia si na obrovských mestských hradbách môžu požičať bicykel a vyskúšať si jazdu v exotických podmienkach. Nevynecháme ani centrum budhistického učenia a kaligrafie vo Veľkej pagode divej husi, kde si priblížime čínske znaky a ich písanie.
Nasadáme na rýchlovlak, zájazd totiž odbočí od hlavných turistických trás. Presunieme sa do obchodného historického mestečka Pingyao. Zapísané je dokonca aj vo svetovom dedičstve UNESCO ako jedno z najzachovalejších čínskych miest. Užijeme si v ňom malé domy so šindľovými strechami a atmosféru, ktorú by sme len márne hľadali v Pekingu či v Šangaji.
Rýchlovlakom pokračujeme do mesta Datong, v jeho blízkosti navštívime neznáme vrcholy – Budhistické jaskyne Yungang. Miestni umelci tu už od piateho storočia vyrezávali do skál desiatky tisíc Budhov a budhistických výjavov. Niektoré sa zachovali v perfektnom stave a dokonca sú farebné aj po 1500 rokoch. Tu pochopíte aká bohatá je čínska umelecká história.
Ráno sa v prenajatej doprave odvezieme k neďalekému visiacemu chrámu. Je nalepený priamo na skale a leží nad údolím. Zdá sa, že vôbec neposlúcha zákony gravitácie. Neskôr prejdeme po vysunutých chodbách chrámu a pokocháme sa starovekým inžinierstvom, ktoré má tento skvost na svedomí. Poobede pokračujeme rýchlovlakom do Pekingu.
Sme v Pekingu, v hlavnom meste, ktoré spravuje Čínu 800 rokov. Hneď ráno vyrazíme na neďaleký úsek Veľkého múru a prejdeme sa po najväčšej obrannej stavbe planéty. Poobede nás čaká Letný palác zapísaný vo svetovom dedičstve UNESCO. Pozrieme si nádhernú maľovanú chodbu a ikonickú Mramorovú loď, ktorá sa stala symbolom poslednej etapy čínskeho cisárstva. Na záver navštívime športoviská, na ktorých sa konali až dvoje olympijské hry. Vysvetlíme si, prečo tieto extrémne drahé olympiády boli pre Čínu dobré.
Zamierime do srdca imperiálnej, ale aj komunistickej Číny. Čaká nás Námestie nebeského pokoja, niekdajší domov čínskej elity. Mao ho obrátil na celosvetovo najväčšie námestie a výstavnú skriňu socialistickej Číny. Odtiaľ sa vyberieme do Zakázaného mesta, masívneho palácového komplexu čínskych cisárov. Až pri pohľade na impozantnosť tohto okázalého miesta pochopíte moc a veľkosť imperialistickej Číny. Nevynecháme ani Nebeský chrám, ktorý bol súkromným modlitebným miestom čínskych cisárov. V súčasnosti si ho zas obľúbili Číňania pre skupinové aktivity.
Zájazd sa končí, lúčime sa s Ríšou stredu a letíme domov do Európy.
Chcete si itinerár prečítať neskôr?
Cena platí pri minimálnom počte 6 účastníkov Doplatok za jednolôžkovú izbu – 390 eu V cene zájazdu sú obedy, čo je pri zájazdoch v Číne štandardom. Tie budú prebiehať na rôznych zastávkach cestou, formou spoločného bufetového stolovania. Budeme sedieť spolu za okrúlym stolom a budú nám k dispozícii rôzne jedlá. Podávaná bude čínska strava a aj tento štýl stravovania bude zážitkom. Európske jedlo bude počas zájazdu k dispozícii zriedkavo, hlavne vo veľkých mestách. V menších mestách (Huangshan, Pingyao, Datong) s európskou stravou určite nepočítajte.
Kombinácia týchto ponúkaných služieb cestovného ruchu predstavuje zájazd podľa zákona č. 170/2018 Z. z. o zájazdoch, spojených službách cestovného ruchu, niektorých podmienkach podnikania v cestovnom ruchu a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon č. 170/2018 Z. z.“).
Vzťahujú sa na Vás všetky práva vyplývajúce zo zákona č. 170/2018 Z. z., ktoré sa vzťahujú na zájazdy. Naša spoločnosť Travelistan.sk, s.r.o., so sídlom Exnárova 33, Bratislava - mestská časť Ružinov 821 03, IČO: 52 082 997, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, odd. Sro, vložka č. 133330/B (ďalej len „cestovná kancelária“) je plne zodpovedná za riadne poskytnutie zájazdu.
Okrem toho ako cestovná kancelária sme v súlade so zákonom chránení, ak ide o refundáciu Vašich platieb a ak je súčasťou zájazdu preprava, ak ide o zabezpečenie Vašej repatriácie, pre prípad, že sa dostaneme do úpadku.
Poisťovateľom je spoločnosť Union poisťovňa, a.s.
Základné práva podľa zákona č. 170/2018 Z. z.
Celková cena zájazdu vrátane daní, všetkých nákladov a poplatkov: ${total_price} EUR (do celkovej ceny zájazdu ešte môžu byť zahrnuté dodatočné náklady alebo poplatky); ubytovacie zariadenia môžu na základe nariadenia miestnych orgánov vyberať tzv. miestny poplatok (daň). Tento poplatok nie je súčasťou ceny zájazdu a cestujúci ho platí na mieste pobytu; uvedené platí rovnako aj pre prípadnú vratnú kauciu, vyberanú ubytovacím zariadením (ktorá môže byť blokovaná na platobnej karte cestujúceho).
Pri vzniku zmluvného vzťahu v lehote kratšej ako 60 dní pred začatím zájazdu (alebo služby), sa cestujúci zaväzuje zaplatiť celkovú cenu zájazdu (alebo služby), najneskôr do 3 dní od uzavretia zmluvy o zájazde
Ak existuje povinnosť poskytnúť na žiadosť cestovnej kancelárie inú finančnú zábezpeku, informácie o tejto povinnosti a podmienkach, ktoré sa na ňu vzťahujú: ..................................
Cestujúci má právo postúpiť zmluvu o zájazde inej osobe. Oznámenie o postúpení zmluvy o zájazde inej osobe spoločne so súhlasom tretej osoby s postúpením je cestujúci povinný doručiť cestovnej kancelárii na trvanlivom nosiči v primeranej lehote, najneskôr však 7 dní pred začatím zájazdu.
Pôvodný cestujúci a nový cestujúci spoločne a nerozdielne zodpovedajú za zaplatenie zvyšku ceny zájazdu a všetkých poplatkov, príplatkov a iných preukázateľných skutočných primeraných nákladov, ktoré vzniknú v súvislosti so zmenou cestujúceho a o ktorých ich cestovná kancelária informuje.
Cena zájazdu sa môže zvýšiť, ak je presne určený spôsob výpočtu zvýšenia ceny, len ak sa zvýšia osobitné náklady bližšie špecifikované v § 19 ods. 2 zákona č. 170/2018 Z. z. (napríklad zmena cien pohonných látok) a ak sa v zmluve o zájazde uvádza, že cestujúci má právo na zníženie ceny podľa § 19 ods. 5 zákona č. 170/2018 Z. z.
Jednoznačne a zrozumiteľne formulované oznámenie o zvýšení ceny zájazdu na trvanlivom nosiči spolu s odôvodnením a výpočtom zvýšenia ceny zájazdu musí byť cestujúcemu preukázateľne odoslané najneskôr 20 dní pred začatím zájazdu, inak cestovnej kancelárii nevznikne právo na zaplatenie rozdielu v cene zájazdu.
Ak zvýšenie ceny presiahne 8 % ceny zájazdu, môže cestujúci od zmluvy o zájazde odstúpiť bez zaplatenia odstupného (v prípade, že tak cestujúci urobí v lehote určenej cestovnou kanceláriou v oznámení o zmene ceny). Cestujúci si zároveň môže uplatniť práva vyplývajúce mu z bodu 9 tohto formulára.
Ak si cestovná kancelária vyhradí právo na zvýšenie ceny, cestujúci má nárok na zníženie ceny, ak sa znížili príslušné náklady.
Ak sa pred začatím zájazdu zmení niektorý zo základných znakov služieb cestovného ruchu alebo cestovná kancelária nemôže splniť osobitné požiadavky cestujúceho, na ktorých sa dohodli, informuje cestujúceho o navrhovaných zmenách a o ich vplyve na cenu zájazdu; a o a. práve cestujúceho navrhované zmeny v určenej primeranej lehote (ktorá nesmie byť kratšia ako 10 dní) prijať alebo odstúpiť od zmluvy bez zaplatenia odstupného, k. skutočnosti, že ak cestujúci v lehote podľa písmena a) neprijme navrhované zmeny zmluvy, zmluva zanikne, a l. cene náhradného zájazdu, ak je takýto náhradný zájazd cestujúcemu ponúknutý
Ak cestujúci odstúpi od zmluvy a neprijme ponuku náhradného zájazdu, je cestovná kancelária povinná vrátiť cestujúcemu všetky platby uskutočnené cestujúcim bezodkladne, najneskôr do 14 dní odo dňa doručenia oznámenia o odstúpení od zmluvy. V prípade, že cestujúci s ponukou náhradného zájazdu súhlasí, uzatvorí sa nová zmluva a všetky platby uskutočnené na základe pôvodnej zmluvy sa považujú za platby podľa novej zmluvy. Ak je cena náhradného zájazdu nižšia ako už uskutočnené platby, je cestovná kancelária povinná tento rozdiel cestujúcemu bezodkladne vrátiť.
Odstúpenie cestovnej kancelárie od zmluvy o zájazde bez povinnosti nahradiť škodu cestujúcemu Cestovná kancelária môže pred začatím zájazdu odstúpiť od zmluvy o zájazde bez povinnosti nahradiť škodu spôsobenú cestujúcemu týmto odstúpením, ak: a. počet účastníkov zájazdu je nižší ako minimálny počet účastníkov požadovaný podľa zmluvy o zájazde a cestovná kancelária odstúpi od zmluvy o zájazde v lehote určenej v zmluve o zájazde, najneskôr však: - 20 dní pred začatím zájazdu, ak ide o cestu, ktorá trvá dlhšie ako 6 dní, - 7 dní pred začatím zájazdu, ak ide o cestu, ktorá trvá od 2 dní do 6 dní, - 48 hodín pred začatím zájazdu, ak ide o cesty, ktoré trvajú menej ako 2 dni, alebo m. neodvrátiteľné a mimoriadne okolnosti bránia cestovnej kancelárii plniť zmluvu o zájazde a cestovná kancelária oznámi cestujúcemu odstúpenie od zmluvy o zájazde bezodkladne pred začatím zájazdu.
Cestujúci je oprávnený odstúpiť od zmluvy o zájazde pred začiatkom poskytovania zájazdu bez zaplatenia odstupného, ak v cieľovom mieste alebo v jeho bezprostrednej blízkosti nastanú neodvrátiteľné a mimoriadne okolnosti (napríklad ak existujú vážne bezpečnostné problémy v destinácii), ktoré významne ovplyvnia poskytovanie zájazdu alebo prepravu cestujúcich do cieľového miesta. V takom prípade odstúpenia od zmluvy o zájazde má cestujúci nárok na vrátenie všetkých platieb, ktoré za zájazd zaplatil.
Cestujúci môže kedykoľvek pred začatím poskytovania zájazdu odstúpiť od zmluvy o zájazde za primerané a odôvodnené odstupné. Cestovná kancelária je povinná vrátiť cestujúcemu všetky platby, ktoré od neho prijala, znížené o odstupné. Ak ide o zmluvu uzatvorenú mimo prevádzkových priestorov, je cestujúci oprávnený odstúpiť od zmluvy o zájazde aj bez uvedenia dôvodu a bez povinnosti zaplatiť odstupné v lehote 14 dní odo dňa uzatvorenia zmluvy o zájazde (oprávnenie cestujúceho odstúpiť od zmluvy o zájazde bez uvedenia dôvodu sa nevzťahuje na zájazdy, ktorých cena je znížená z dôvodu ich poskytnutia v krátkom čase po uzatvorení zmluvy o zájazde).
Ak niektorá zo služieb cestovného ruchu nie je poskytnutá v súlade so zmluvou o zájazde, zákonom č. 170/2018 Z. z. alebo ak nemá vlastnosti, ktoré cestujúci s ohľadom na ponuku a zvyklosti dôvodne očakával, je cestovná kancelária za podmienok vymedzených zákonom č. 170/2018 Z. z. povinná po oznámení cestujúceho alebo na základe vlastných zistení porušenia zmluvy o zájazde vykonať nápravu. Ak nápravu nevykoná, ponúkne cestujúcemu náhradné služby cestovného ruchu: a. rovnakej kvality alebo vyššej kvality, ako je uvedená v zmluve o zájazde, bez dodatočných nákladov pre cestujúceho, alebo n. nižšej kvality, ako je uvedené v zmluve o zájazde, s poskytnutím primeranej zľavy. Cestujúci môže odmietnuť náhradné služby cestovného ruchu ponúknuté cestovnou kanceláriou, ak náhradné služby cestovného ruchu nie sú porovnateľné so službami cestovného ruchu uvedenými v zmluve o zájazde alebo ponúknutá zľava z ceny zájazdu za služby cestovného ruchu nižšej kvality nie je primeraná. V tom prípade a ak poskytnutie náhradných služieb cestovného ruchu cestujúci nemôže z objektívnych dôvodov prijať, cestujúci pokračuje v užívaní služieb cestovného ruchu, ktoré sú predmetom oznámenia, a cestovná kancelária poskytne cestujúcemu primeranú zľavu z ceny služieb cestovného ruchu, ktoré boli predmetom oznámenia. Cestujúci môže od zmluvy o zájazde odstúpiť bez zaplatenia odstupného a požadovať vrátenie časti ceny zodpovedajúcej cene služieb cestovného ruchu, ktoré neboli poskytnuté riadne a včas, ak došlo k podstatnému porušeniu zmluvy o zájazde a cestovná kancelária neodstránila porušenie zmluvy o zájazde ani nezabezpečila cestujúcemu náhradné služby cestovného ruchu v primeranej lehote určenej cestujúcim. Ak v dôsledku neodvrátiteľných a mimoriadnych okolností nie je možné zabezpečiť návrat cestujúceho podľa zmluvy o zájazde, cestovná kancelária znáša náklady na potrebné ubytovanie, ak je to možné rovnakej kategórie, v trvaní najviac troch nocí na jedného cestujúceho. Ak sú v osobitných predpisoch o právach cestujúcich platných pre príslušné dopravné prostriedky na návrat cestujúceho ustanovené dlhšie lehoty, uplatňujú sa tieto dlhšie lehoty. Obmedzenie nákladov sa nevzťahuje na osoby so zníženou pohyblivosťou a osoby, ktoré ich sprevádzajú, tehotné ženy, maloletých bez sprievodu alebo osoby, ktoré potrebujú osobitnú lekársku starostlivosť, ak bola cestovná kancelária o ich osobitných potrebách informovaná aspoň 48 hodín pred začatím zájazdu.
Cestujúci má tiež právo na zľavu z ceny zájazdu a/alebo na náhradu škody, ak služby cestovného ruchu neboli poskytnuté alebo neboli poskytnuté riadne. Náhrada škody nesmie presiahnuť trojnásobok celkovej ceny zájazdu. Obmedzenie rozsahu náhrady škody sa nevzťahuje na zranenie, úmyselne spôsobenú škodu alebo na škodu spôsobenú z nedbanlivosti
Cestovná kancelária je povinná bezodkladne poskytnúť pomoc cestujúcemu v ťažkostiach, a to aj pri neodvrátiteľných a mimoriadnych okolnostiach
Ak sa cestovná kancelária dostane do úpadku, platby cestujúcich budú refundované. Ak sa cestovná kancelária dostane do úpadku po začatí poskytovania zájazdu a ak zájazd zahŕňa prepravu, zaistená je repatriácia cestujúcich. Cestujúci sa môže obrátiť na poskytovateľa ochrany pre prípad úpadku, ak sú služby odmietnuté z dôvodu úpadku cestovnej kancelárie.
Kombinácia týchto ponúkaných služieb cestovného ruchu predstavuje zájazd podľa zákona č. 170/2018 Z. z. o zájazdoch, spojených službách cestovného ruchu, niektorých podmienkach podnikania v cestovnom ruchu a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon č. 170/2018 Z. z.“).
Vzťahujú sa na Vás všetky práva vyplývajúce zo zákona č. 170/2018 Z. z., ktoré sa vzťahujú na zájazdy. Naša spoločnosť Travelistan.sk, s.r.o., so sídlom Exnárova 33, Bratislava - mestská časť Ružinov 821 03, IČO: 52 082 997, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, odd. Sro, vložka č. 133330/B (ďalej len „cestovná kancelária“) je plne zodpovedná za riadne poskytnutie zájazdu.
Okrem toho ako cestovná kancelária sme v súlade so zákonom chránení, ak ide o refundáciu Vašich platieb a ak je súčasťou zájazdu preprava, ak ide o zabezpečenie Vašej repatriácie, pre prípad, že sa dostaneme do úpadku.
Poisťovateľom je spoločnosť Union poisťovňa, a.s.
Základné práva podľa zákona č. 170/2018 Z. z.
Celková cena zájazdu vrátane daní, všetkých nákladov a poplatkov: ${total_price} EUR (do celkovej ceny zájazdu ešte môžu byť zahrnuté dodatočné náklady alebo poplatky); ubytovacie zariadenia môžu na základe nariadenia miestnych orgánov vyberať tzv. miestny poplatok (daň). Tento poplatok nie je súčasťou ceny zájazdu a cestujúci ho platí na mieste pobytu; uvedené platí rovnako aj pre prípadnú vratnú kauciu, vyberanú ubytovacím zariadením (ktorá môže byť blokovaná na platobnej karte cestujúceho).
Pri vzniku zmluvného vzťahu v lehote kratšej ako 60 dní pred začatím zájazdu (alebo služby), sa cestujúci zaväzuje zaplatiť celkovú cenu zájazdu (alebo služby), najneskôr do 3 dní od uzavretia zmluvy o zájazde
Ak existuje povinnosť poskytnúť na žiadosť cestovnej kancelárie inú finančnú zábezpeku, informácie o tejto povinnosti a podmienkach, ktoré sa na ňu vzťahujú: ..................................
Cestujúci má právo postúpiť zmluvu o zájazde inej osobe. Oznámenie o postúpení zmluvy o zájazde inej osobe spoločne so súhlasom tretej osoby s postúpením je cestujúci povinný doručiť cestovnej kancelárii na trvanlivom nosiči v primeranej lehote, najneskôr však 7 dní pred začatím zájazdu.
Pôvodný cestujúci a nový cestujúci spoločne a nerozdielne zodpovedajú za zaplatenie zvyšku ceny zájazdu a všetkých poplatkov, príplatkov a iných preukázateľných skutočných primeraných nákladov, ktoré vzniknú v súvislosti so zmenou cestujúceho a o ktorých ich cestovná kancelária informuje.
Cena zájazdu sa môže zvýšiť, ak je presne určený spôsob výpočtu zvýšenia ceny, len ak sa zvýšia osobitné náklady bližšie špecifikované v § 19 ods. 2 zákona č. 170/2018 Z. z. (napríklad zmena cien pohonných látok) a ak sa v zmluve o zájazde uvádza, že cestujúci má právo na zníženie ceny podľa § 19 ods. 5 zákona č. 170/2018 Z. z.
Jednoznačne a zrozumiteľne formulované oznámenie o zvýšení ceny zájazdu na trvanlivom nosiči spolu s odôvodnením a výpočtom zvýšenia ceny zájazdu musí byť cestujúcemu preukázateľne odoslané najneskôr 20 dní pred začatím zájazdu, inak cestovnej kancelárii nevznikne právo na zaplatenie rozdielu v cene zájazdu.
Ak zvýšenie ceny presiahne 8 % ceny zájazdu, môže cestujúci od zmluvy o zájazde odstúpiť bez zaplatenia odstupného (v prípade, že tak cestujúci urobí v lehote určenej cestovnou kanceláriou v oznámení o zmene ceny). Cestujúci si zároveň môže uplatniť práva vyplývajúce mu z bodu 9 tohto formulára.
Ak si cestovná kancelária vyhradí právo na zvýšenie ceny, cestujúci má nárok na zníženie ceny, ak sa znížili príslušné náklady.
Ak sa pred začatím zájazdu zmení niektorý zo základných znakov služieb cestovného ruchu alebo cestovná kancelária nemôže splniť osobitné požiadavky cestujúceho, na ktorých sa dohodli, informuje cestujúceho o navrhovaných zmenách a o ich vplyve na cenu zájazdu; a o a. práve cestujúceho navrhované zmeny v určenej primeranej lehote (ktorá nesmie byť kratšia ako 10 dní) prijať alebo odstúpiť od zmluvy bez zaplatenia odstupného, k. skutočnosti, že ak cestujúci v lehote podľa písmena a) neprijme navrhované zmeny zmluvy, zmluva zanikne, a l. cene náhradného zájazdu, ak je takýto náhradný zájazd cestujúcemu ponúknutý
Ak cestujúci odstúpi od zmluvy a neprijme ponuku náhradného zájazdu, je cestovná kancelária povinná vrátiť cestujúcemu všetky platby uskutočnené cestujúcim bezodkladne, najneskôr do 14 dní odo dňa doručenia oznámenia o odstúpení od zmluvy. V prípade, že cestujúci s ponukou náhradného zájazdu súhlasí, uzatvorí sa nová zmluva a všetky platby uskutočnené na základe pôvodnej zmluvy sa považujú za platby podľa novej zmluvy. Ak je cena náhradného zájazdu nižšia ako už uskutočnené platby, je cestovná kancelária povinná tento rozdiel cestujúcemu bezodkladne vrátiť.
Odstúpenie cestovnej kancelárie od zmluvy o zájazde bez povinnosti nahradiť škodu cestujúcemu Cestovná kancelária môže pred začatím zájazdu odstúpiť od zmluvy o zájazde bez povinnosti nahradiť škodu spôsobenú cestujúcemu týmto odstúpením, ak: a. počet účastníkov zájazdu je nižší ako minimálny počet účastníkov požadovaný podľa zmluvy o zájazde a cestovná kancelária odstúpi od zmluvy o zájazde v lehote určenej v zmluve o zájazde, najneskôr však: - 20 dní pred začatím zájazdu, ak ide o cestu, ktorá trvá dlhšie ako 6 dní, - 7 dní pred začatím zájazdu, ak ide o cestu, ktorá trvá od 2 dní do 6 dní, - 48 hodín pred začatím zájazdu, ak ide o cesty, ktoré trvajú menej ako 2 dni, alebo m. neodvrátiteľné a mimoriadne okolnosti bránia cestovnej kancelárii plniť zmluvu o zájazde a cestovná kancelária oznámi cestujúcemu odstúpenie od zmluvy o zájazde bezodkladne pred začatím zájazdu.
Cestujúci je oprávnený odstúpiť od zmluvy o zájazde pred začiatkom poskytovania zájazdu bez zaplatenia odstupného, ak v cieľovom mieste alebo v jeho bezprostrednej blízkosti nastanú neodvrátiteľné a mimoriadne okolnosti (napríklad ak existujú vážne bezpečnostné problémy v destinácii), ktoré významne ovplyvnia poskytovanie zájazdu alebo prepravu cestujúcich do cieľového miesta. V takom prípade odstúpenia od zmluvy o zájazde má cestujúci nárok na vrátenie všetkých platieb, ktoré za zájazd zaplatil.
Cestujúci môže kedykoľvek pred začatím poskytovania zájazdu odstúpiť od zmluvy o zájazde za primerané a odôvodnené odstupné. Cestovná kancelária je povinná vrátiť cestujúcemu všetky platby, ktoré od neho prijala, znížené o odstupné. Ak ide o zmluvu uzatvorenú mimo prevádzkových priestorov, je cestujúci oprávnený odstúpiť od zmluvy o zájazde aj bez uvedenia dôvodu a bez povinnosti zaplatiť odstupné v lehote 14 dní odo dňa uzatvorenia zmluvy o zájazde (oprávnenie cestujúceho odstúpiť od zmluvy o zájazde bez uvedenia dôvodu sa nevzťahuje na zájazdy, ktorých cena je znížená z dôvodu ich poskytnutia v krátkom čase po uzatvorení zmluvy o zájazde).
Ak niektorá zo služieb cestovného ruchu nie je poskytnutá v súlade so zmluvou o zájazde, zákonom č. 170/2018 Z. z. alebo ak nemá vlastnosti, ktoré cestujúci s ohľadom na ponuku a zvyklosti dôvodne očakával, je cestovná kancelária za podmienok vymedzených zákonom č. 170/2018 Z. z. povinná po oznámení cestujúceho alebo na základe vlastných zistení porušenia zmluvy o zájazde vykonať nápravu. Ak nápravu nevykoná, ponúkne cestujúcemu náhradné služby cestovného ruchu: a. rovnakej kvality alebo vyššej kvality, ako je uvedená v zmluve o zájazde, bez dodatočných nákladov pre cestujúceho, alebo n. nižšej kvality, ako je uvedené v zmluve o zájazde, s poskytnutím primeranej zľavy. Cestujúci môže odmietnuť náhradné služby cestovného ruchu ponúknuté cestovnou kanceláriou, ak náhradné služby cestovného ruchu nie sú porovnateľné so službami cestovného ruchu uvedenými v zmluve o zájazde alebo ponúknutá zľava z ceny zájazdu za služby cestovného ruchu nižšej kvality nie je primeraná. V tom prípade a ak poskytnutie náhradných služieb cestovného ruchu cestujúci nemôže z objektívnych dôvodov prijať, cestujúci pokračuje v užívaní služieb cestovného ruchu, ktoré sú predmetom oznámenia, a cestovná kancelária poskytne cestujúcemu primeranú zľavu z ceny služieb cestovného ruchu, ktoré boli predmetom oznámenia. Cestujúci môže od zmluvy o zájazde odstúpiť bez zaplatenia odstupného a požadovať vrátenie časti ceny zodpovedajúcej cene služieb cestovného ruchu, ktoré neboli poskytnuté riadne a včas, ak došlo k podstatnému porušeniu zmluvy o zájazde a cestovná kancelária neodstránila porušenie zmluvy o zájazde ani nezabezpečila cestujúcemu náhradné služby cestovného ruchu v primeranej lehote určenej cestujúcim. Ak v dôsledku neodvrátiteľných a mimoriadnych okolností nie je možné zabezpečiť návrat cestujúceho podľa zmluvy o zájazde, cestovná kancelária znáša náklady na potrebné ubytovanie, ak je to možné rovnakej kategórie, v trvaní najviac troch nocí na jedného cestujúceho. Ak sú v osobitných predpisoch o právach cestujúcich platných pre príslušné dopravné prostriedky na návrat cestujúceho ustanovené dlhšie lehoty, uplatňujú sa tieto dlhšie lehoty. Obmedzenie nákladov sa nevzťahuje na osoby so zníženou pohyblivosťou a osoby, ktoré ich sprevádzajú, tehotné ženy, maloletých bez sprievodu alebo osoby, ktoré potrebujú osobitnú lekársku starostlivosť, ak bola cestovná kancelária o ich osobitných potrebách informovaná aspoň 48 hodín pred začatím zájazdu.
Cestujúci má tiež právo na zľavu z ceny zájazdu a/alebo na náhradu škody, ak služby cestovného ruchu neboli poskytnuté alebo neboli poskytnuté riadne. Náhrada škody nesmie presiahnuť trojnásobok celkovej ceny zájazdu. Obmedzenie rozsahu náhrady škody sa nevzťahuje na zranenie, úmyselne spôsobenú škodu alebo na škodu spôsobenú z nedbanlivosti
Cestovná kancelária je povinná bezodkladne poskytnúť pomoc cestujúcemu v ťažkostiach, a to aj pri neodvrátiteľných a mimoriadnych okolnostiach
Ak sa cestovná kancelária dostane do úpadku, platby cestujúcich budú refundované. Ak sa cestovná kancelária dostane do úpadku po začatí poskytovania zájazdu a ak zájazd zahŕňa prepravu, zaistená je repatriácia cestujúcich. Cestujúci sa môže obrátiť na poskytovateľa ochrany pre prípad úpadku, ak sú služby odmietnuté z dôvodu úpadku cestovnej kancelárie.