Vlak v Indii a ako si objednať vlakový lístok

India má tretiu najväčšiu železničnú sieť na svete po Rusku a Číne a zároveň je jedným z najväčších zamestnávateľov na svete. India a vlak k sebe skrátka patria a ak neberieme do úvahy leteckú dopravu, vlak je stále najrýchlejším spôsobom dopravy.

Vedzte, že:

  • Vlakom sa v Indii dostanete takmer všade resp. vlakové trate určite spájajú väčšie mestá.
  • Je rýchlejší ako autobus, keďže v Indii nie je toľko diaľnic.
  • Stále je bezpečnejší ako autobus.
  • Aj napriek meškaniam je to pomerne komfortný spôsob dopravy.
  • Porozprávate sa s Indami a získate nielen príbehy, ale aj zážitky.
  • Ide asi o najzážitkovejšie cestovanie v dobrom aj v zlom.

Rezervácia a objednávanie lístkov

Rezervácia je potrebná. Spoliehať sa na to, že lístky kúpite aj neskôr je trochu hazard. Nezabúdajte, že ide o najmasovejšiu dopravu v Indii. Lístky je možné rezervovať aj online priamo na tejto stránke – http://www.indianrail.gov.in/index.html alebo cez súkromnú firmu – http://www.cleartrip.com/.  Ak idete cez oficiálny rezervačný systém, niekedy si vypýta aj vaše indické telefónne číslo. To však asi nemáte a systém vás nepustí. Ako si rezervovať dopredu? Buď už cez súkromnú firmu, alebo hocijakú cestovnú kanceláriu, tie si vypýtajú aj poplatok za vybavenie.

Ak však chcete ušetriť a neobjednávať cez sprostredkovateľov, stále sa dá objednať na mieste a dokonca aj keď je vlak plný, viete dostať miesto. Ako na to?

Na všetkých železničných staniciach majú okienko pre turistov. Najprv treba vyplniť formulár, kde musíte dať údaje kedy chcete ísť, kam a s ktorým vlakom. Aj keď je vlak plný, v Indii funguje našťastie (alebo žiaľ) pozitívna diskriminácia. Vždy sú voľné lístky tzv. Tatkal a tieto lístky sú dostupné 24 hodín pred odchodom vlaku. Keďže ste cudzinec na 90 percent vlakové lístky dostanete. Za tieto lístky sa platí od 50 – 300 rupií navyše. Takto sme sa už dostali do nejedného vlaku. Je to o niečo drahšie, ale dáva to väčšiu flexibilitu pri cestovaní. Nezabúdajte na jednu vec. Rezerváciu lístku Tatkal treba robiť 24 hodín pred odchodom vlaku.

Kúpa samotných  lístkov na mieste je možná priamo na železničných staniciach a výhodou je, že takmer všetci rozprávajú anglicky. Predaj lístkov sa otvára 120 dní pred dňom odjazdu vlaku.

Ak však budete dávať do rezervačného systému alebo niekomu v Indii hovoriť, kam chcete cestovať, vedzte, že nie každé mesto v Indii sa volá a píše tak, ako na Slovensku:

  • Goa – názov stanice je Madgaon alebo Vasca de Gama
  • Agra – názov stanice Agra Cantt
  • Kalkata – názov stanice Howrah
  • Madras – názov stanice Chennai
  • Bombaj – názov stanice Mumbai
  • Dillí – hlavná stanica je New Delhi
  • Varanasi – Varanasi junction

Vlak v Indii Vlak v Indii

Rozdelenie vlakov podľa tried a komfortu

V Indii sa musíte rozhodnúť, aký stupeň komfortu si vyberiete. V Indii sa cestuje stále veľmi lacno v porovnaní so Slovenskom. Treba si položiť otázku, či úspora pár eur skutočne stojí za nižší komfort. Majte stále na pamäti, že vlaky v Indii meškajú a keď ste v klimatizovanom vlaku, nie je to tak bolestivé, ale keď ste v neklimatizovanom, vlak sa pomaly, ale isto zmení na saunu.

  • AC1 alebo A1 – klimatizovaný vagón, uzatváracie kupé a najvyšší štandard cestovania. Kupé je buď s 2 lôžkami alebo so 4 lôžkami. Pri rezervácii alebo kúpe lístka vám však nikdy nikto negarantuje, že kupé skutočne bude mať 2 alebo 4 lôžka. Dostanete aj čistú posteľnú bielizeň.
  • AC2 alebo 2A – klimatizovaný vagón, kupé má 4 lôžka, ale je otvorené a v chodbičke sú ďalšie 2 lôžka. Niekedy majú lôžka aspoň záves. Dostanete čistú posteľnú bielizeň.
  • AC3 alebo 3A – klimatizovaný vagón, kupé je otvorené so 6 lôžkami – 2 hore, 2 v strede a 2 dole, ale kupé je otvorené a v chodbičke sú ďalšie 2 lôžka. Niekedy majú lôžka aspoň záves. Dostanete čistú posteľnú bielizeň.
  • SL – lôžkový vagón bez klimatizácie s otvorenými zamrežovanými oknami a bez posteľnej bielizne. Otvorené kupé so 6 lôžkami a s 2 lôžkami na chodbe.
  • CC – klimatizovaný vagón len so sedačkami v rade 2 plus 3. Tento typ vlaku sa najlepšie využíva počas kratších denných presunov.

Najlepšie vlaky a meškania

Nie je expres ako expres a India je známa svojimi meškaniami. Raz sme čakali aj 12 hodín na expres z Varanasi do Dillí. Niekto si povie, že by išiel radšej autobusom, ale verte, že vlak je aj tak vždy rýchlejší. Pri plánovaní s meškaniami radšej počítajte a nenechajte sa zbytočne rozčúliť.

Tieto vlaky patria k najrýchlejším a asi aj najlepším:

  • Rajdhani express – na trasách Dillí – Bombaj, Bombaj – Kalkata
  • Hatabdi express – na trasách Dillí – Agra, Dillí – Džajpur a Dillí – Kalkata
  • Duronto express – na trasách – Bombaj – Kalkata, Dillí – Kalkata, Dillí – Luknow a Bombaj – Džajpur

Bezpečnosť vo vlaku

Vo vlaku sa sem tam prejde policajt či vojak, no predsa najviac krádeží sa udeje práve vo vlaku. Našťastie nie sú príliš časté. Odporúčame dbať o tieto veci:

  • Pas a peniaze majte v cestovnej kapse (miniľadvinke) pod nohavicami.
  • Z domu si zoberte malú reťaz a zámok a svoj batoh priviažte o nohu lôžka.
  • Na jednom batohu, v ktorom máte fotoaparát alebo kameru, spite.
  • Ak cestujete vo vlaku typu SL, nemajte veci na stolíku. Okno je stále otvorené a niekto zo stanice vám to vie zobrať.

Čistota vo vlaku

India je neslávne známa svojou „čistotou“. Niekde je to veľmi zlé, zatiaľ čo inde budete príjemne prekvapení. Vo vlaku je splachovací šlapák (klasická toaleta je veľmi zriedkavá) a umývadlo so studenou tečúcou vodou.

  • Majte dostatok mokrých servítok.
  • Majte toaletný papier.
  • Ak vám ide o lepší komfort čistoty, majte vlastný malý ľahký spacák.

Jedlo vo vlaku

Vo vlaku nie je reštauračný vozeň, ale jedlo si môžete objednať. Dostanete niečo vegetariánske a čaj s mliekom. Vo vlaku je prísny zákaz pitia alkoholu.

 Vlak v Indii Vlak v Indii

Páčil sa ti tento článok? Získajte zdroj základných informácií pre cestovateľov.




Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Bude použitá len na overenie komentáru.

[…] Mohol by som sa tu rozpísať o triedach vo vlaku, bezpečnosti a čistote, ale už to za mňa spravili cestovatelia z Travelistanu v tomto článku. […]