Vegetariáni a vegáni na cestách

Pokiaľ ste vegetarián alebo vegán, podobne ako doma, aj v zahraničí budete musieť dbať o svoju vyváženú stravu, najmä na dostatočný príjem proteínov. Počas cestovania to však môže byť o niečo zložitejšie, preto vám ponúkame niekoľko rád ako prežiť na cestách aj bez mäsa či ďalších živočíšnych produktov.

V Európe, USA, Kanade, Austrálii a na Novom Zélande by v zásade nemal byť problém nájsť vegetariánske/vegánske reštaurácie, obchody a potraviny. Už aj lacnejšie formy stravovania – fast foody – sa snažia do svojej ponuky vegetariánske jedlá, aj keď nutričná hodnota a kvalita týchto jedál vám nemusí vyhovovať. Vegetariáni a vegáni môžu dostať zabrať najmä v krajinách Strednej Ázie, Južnej Ameriky, v Rusku, ale aj v týchto destináciách sa môžete šikovne vynájsť. Ponúkame vám k tomu niekoľko tipov.

1. Heslo je IPP = Imunita, Proteíny, Pripravenosť

  • Imunita – Počas cestovania sa musíte postarať o silnú imunitu tela a fyzickú zdatnosť. Pred dlhšími cestami však odporúčame brať vitamíny a zvýšiť príjem výživných látok už pred vycestovaním, aby ste na cestách boli úplne fit.
  • Proteíny – Musíte mať dostatočný príjem proteínov, aby ste sa zbytočne nenapchávali uhľohydrátmi a tukmi, pričom práve proteíny je počas cestovania ťažšie zohnať.
  • Pripravenosť – Buďte pripravený psychicky aj fyzicky na to, že nebudete mať ideálne podmienky na stravovanie. Buďte dostatočne zásobovaný potrebným jedlom, aby vás na cestách nič neprekvapilo.

2. Upečte/uvarte/pripravte/kúpte si niečo na cestu

Pripravte si na cestu niečo trvanlivé bez mäsa, prípadne aj bez vajec a zoberte si to so sebou! Fantázii sa medze nekladú, len nech to je niečo, čo dlho vydrží, má vysoký obsah proteínov a menej sacharidov.

Inšpirácia na kratšie cesty

  • hummus (cícerová pomazánka) – môžete ho pojedať napríklad s mrkvou
  • cuketový chlieb s tekvicovými jadierkami
  • vajcia na tvrdo – ak nie ste vegán, hodia sa najmä na kratšiu horskú turistiku
  • surová zelenina – načistená a narezaná mrkva, paprika, uhorka, kaleráb a pod.

Inšpirácia na dlhšie cesty

  • domáce keksy, sušienky, krekry od výmyslu sveta
  • maslo z tekvicových (alebo iných) semien – proteíny zo semiačok obsahujú esenciálne aminokyseliny
  • kuskusový šalát v sáčku – len zalejete horúcou vodou a za pár minút máte hotový chutný vegánsky pokrm. Skúste napríklad takéto niečo:
    https://www.meindm.at/
  • proteínové tyčinky – na trhu je veľa rôznych druhov, výborne zasýtia aj na niekoľko hodín

3. Trhy s čerstvým ovocím a zeleninou

Trhoviská budú často vašou záchranou a obľúbeným miestom návštevy. Nakúpite tu čerstvé aj sušené ovocie, zeleninu, oriešky a iné semená, ako aj mliečne výrobky a pečivo. Celkovo počas cestovania jedzte veľa surového ovocia a zeleniny. Je výborná a ľahko dostupná zvyčajne aj v „mäsožravých“ krajinách.

4. Vegetariánske/vegánske reštaurácie

Choďte na istotu a vyhľadajte si vopred na internete, aké vegetariánske/vegánske reštaurácie sa nachádzajú v meste, kam sa chystáte na dovolenku! Šikovnú databázu reštaurácií, obchodov a trhov vhodných pre vegetariánov/vegánov nájdete napríklad na stránke: http://www.happycow.net/browse.html.

5. Supermarkety a potraviny

Nakupujte v potravinách. V tých väčších nielenže nájdete všetko čo potrebujete, ale navyše aj ušetríte za reštauráciu.

6. Varte si

Ak cestujete dlhšie, prespávate v kempoch, hosteloch či apartmánoch, pre vás výhodné, ak si budete sami variť. Zoberte si na cestu vlastné riady – ešus, hrnček, príbor, vreckový nôž, prípadne aj kompaktný prenosný varič, nakúpte si potraviny v miestnych potravinách a uvarte si vlastné jedlo! Výrazne tým ušetríte a budete mať vegetariánske/vegánske jedlo podľa vlastných predstáv.

7. Výživa v prášku

  • Raňajkové zmesi  Sme veľkými fanúšikmi superfoods (v preklade superpotravín) v podobe raňajkových zmesí. Sú to práškové zmesi s mimoriadnymi nutričnými kvalitami, ktoré si môžete zobrať kamkoľvek. Tento pokrm vám dodá dostatok výživy a energie na celý deň. Stačí ho rozmiešať v teplej vode alebo mlieku, ľubovoľne dochutiť ovocím (napríklad aj sušeným) a tieto „superraňajky“ vám budú závidieť aj mäsožravci J. Odporúčame raňajkové zmesi od firmy ISWARI.
  • Proteínové prášky – Ak sa obávate, že proteínov počas cestovania nebudete mať dosť, môžete siahnuť aj po rozpustných proteínových práškoch. Často sú dostupné aj na letiskách. Pre vegetariána/vegána je totiž v zásade najťažšie nájsť vhodné proteíny, zatiaľ čo uhľohydráty a tuky budú sú na každom kroku.
  • Zelené potraviny – Pod týmto názvom myslíme chlorellu, spirulinu, zelený jačmeň, zelenú pšenicu a pod.. Ide o bohatý zdroj výživných látok, minerálov, vitamínov, enzýmov a proteínov. V spratnej práškovej alebo tabletkovej forme prospievajú vašej imunite, detoxikácii a regenerácii. Počas náročného cestovania to vaše telo určite ocení.

8. Som vegetarián/vegán

Nebojte sa ozvať a povedať v reštaurácii alebo domácim, že ste vegetarián/vegán. Možno budú ochotní a s radosťou vám narýchlo niečo uvaria alebo pripravia bez mäsa. Často práve národné jedlá sú bez mäsa (viď napríklad aj naše bryndzové halušky bez slaniny) J. Nečudujte sa, ak budete musieť zdôrazňovať, že nejete žiaden druh mäsa, teda ani rybu! Stáva sa, že niekde sa ryba akoby nepovažovala za mäso.

9. Povedzte to v cudzom jazyku

Naučte sa základné frázy „bez mäsa“, „bez ryby“, prípadne „bez vajec“ a „bez mlieka“ – ak ste vegán – v jazyku krajiny, do ktorej cestujete. Nie každý totiž musí rozumieť výrazu „vegetarián/vegán“. Sami si situáciu uľahčíte, ak budete ovládať tieto základné užitočné výrazy.

10. Zakázané potraviny

Overte si vopred, či je povolené priniesť do danej krajiny potraviny a ktoré potraviny sú zakázané. Obmedzenia platia najmä v krajinách ako Nový Zéland, Austrália a USA, pričom zakázané sú najmä čerstvé a sušené ovocie a zelenina, semienka, oriešky, živé rastliny, mäso a mliečne výrobky. Trvanlivé balené potraviny sú v zásade v poriadku. Bližšie o obmedzeniach týkajúcich sa privezenia potravín sa dočítate na oficiálnych stránkach dotknutých krajín:

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Môžete použiť tieto HTML atribúty:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zdieľaní