Fotoesej: Faerské ostrovy sú severskou rozprávkou

Každým rokom stále viac cestovateľov objavuje severnú Európu. Dnes už takmer každý chodí na Island či do Nórska, ale Faerské ostrovy sú stále mimo hlavného záujmu. Pozri sa na fotoesej od Alžbety a presvedč sa, že vetrom ošľahané ostrovy sú severskou rozprávkou.

Súostrovie s 18 ostrovmi medzi Islandom a Nórskom. Faerské ostrovy sú autonómnou súčasťou Dánskeho kráľovstva, ale nepatria pod EU. Majú vlastný parlament a vlajku. Najdôležitejšie odvetvie je rybolov a chov oviec, ktorých je okolo 80000.

My sme sa sem vybrali začiatkom novembra. Po pristaní nás privítal silný vietor, ktorý tu bol skoro po celý čas, čo sme tu boli. Na letisku sme si vypožičali auto (avis-cena a rýchle jednanie). Blízko letiska sa nachádza najväčšie jazero súostrovia Sørvágsvatn. Na konci tohto jazera sa nájdete vodopád, ktorého voda padá do oceána. Chceli sme si zobral helikoptéru, aby som si ho odfotila zhora, ale let bol zrušený pre zlé počasie. Let helikoptérou je tu považovaný za jednu z najlacnejších spôsobov dopravy zo spoločnosti Atlantic Airways, cez ktorú sme aj prileteli z Kodane. Cena sa pohybuje napr.Vagar-Mykines ostrov-15 min.290 DKK, čo je okolo 40 euro. Väčšinou, keď sa letí na ostrov, tak sa tam musí jednu noc prespať, lebo nie je spiatočný let naspäť v ten deň. Ubytovanie sme si našli cez Airb&b. Vybrala som si typický drevený domček v jednej malej dedinke Funningur na ostrove Eysturoy, kde v blízkosti je aj druhý najväčší fjord súostrovia. Na Eysturoy sme sa z letiska, ktoré je na ostrove  Vagar dostali podmorským tunelom, ktorým sa dá dostať na ostrov Steymoy a mostom na Eysturoy. Cena podmorského tunela je 100 DKK(okolo 13,50 euro). Vo Funningure sa nachádza 170 ročný kostol.

Fotoesej: Faerské ostrovy sú severskou rozprávkou

Mali sme šťastie, že keď sme tam boli, mali práve oslavu výročia a Faerčan Johan, ktorý študoval 5 rokov na Slovensku a hovorí perfektne po slovensky, nás pozval na omšu. Síce sme nič nerozumeli, ale bolo to zaujímavé. Potom nás pozvali na občerstvenie do tunajšej školy.

Na ďalší deň sme sa vybrali do hlavného mesto Tórnshavn. Nachádza sa na ostrove Streymoy.Asi hodinu cesty od Funningur. Je to najväčšie mesto na Faerských aj keď sa považuje za jedno z najmenších hlavných miest sveta.

Čo nás zaujalo, boli domy v rôznych farbách a ich charakteristické trávové strechy, ktoré slúžia ako izolácia a vidno ich po všetkých ostrovoch. Zastavili sme sa v prístave, kde je na malom kopci maják, z ktorého je úžasný výhľad.

Fotoesej: Faerské ostrovy sú severskou rozprávkou

Môžete si tu kúpiť aj sušené ryby.

Následne sme sa prešli po OC SMS shopping a dali konečne dobrú kávu, lebo prvé dni sme medzi dedinkami natrafili len na kávy zo strojov.Potom sme sa vybrali na výstavne centrum Nordic House(NORÐURLANDAHÚSIÐ).

Kultúrne centrum venované celej Škandinávii na podporu umenia severských umelcov. Dozvedeli sme sa, že podlaha bola z Nórska, nábytok z Fínska, drevené múry zo Švédska, okná z Dánska a trávová strecha z Islandu. Na druhý deň sme sa vybrali na ostrov Kalsoy. Na ostov Borðoy sme sa takisto dostali podmorským tunelom a pokračovali k druhému najväčšiemu mestu ostrovov Klaksivík. V prístave sme si zobrali car ferry-2 osoby a auto= 300DKK spiatočne(20 min).Na ostrove sú len 4 dedinky. Na prvej Syðradalur sa vylodí. Medzi ostatné dediny vedú 4 úzke tmavé tuneli bez svetiel len s míľnikmi pri okrajoch. Dedina Mikladalur má krásny veľký vodopád, ktorý padá do mora a vedľa stojí socha ženy-tuleň.

Fotoesej: Faerské ostrovy sú severskou rozprávkou

V poslednej dedine Trøllanes je túra na maják Kallur. Miesto ideálne na birdwatching.

Výstup trvá okolo hodinku. Tam sú krásne výhľady na okolité ostrovy a rokliny.

Posledný deň  sme pokračovali v ceste za dedinou Funningur a asi po 14 km sme navštívili dedinku Gjógv (čo znamená hrdlo).

Fotoesej: Faerské ostrovy sú severskou rozprávkou

Táto upúta už z diaľky svojou 200 metrov vysokou roklinou.

Dali sme si kávičku a zohriali sa v guesthouse GJÁARGARÐUR(www.gjaargardur.fo).Kúpili sme si tam lokálne pivo Föroya bjór aby sme ho večer ochutnali.

Keď by ste pokračovali po ceste, dostanete sa do dediny Eiði, kde je veľká výroba lososa.

Fotoesej: Faerské ostrovy sú severskou rozprávkou

Medzi týmito dedinami. Funningur,Gjógv a Eiði sa týči najvyššia hora Faerských ostrovov Slættaratindur. Má výšku 880 metrov. Dá sa zdolať za 4 hodiny a pri peknom počasí je vidieť aj islandský iceberg Vatnajökull vzdialený 550 km. Treba sa pripraviť na silný vietor a premenlivé počasie.

Viac fotiek nájdeš od Alžbety nájdeš na jej stránke.

Zaujala ťa severská príroda? Tak si potom pozri aj unikátne zábery z Nórska od Andreja Tichého, ktoré natočil na svojom drone.

Páčil sa ti tento článok? Získajte zdroj základných informácií pre cestovateľov.

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Bude použitá len na overenie komentáru.

Uzastny clanok, velmi sa mi pacil! A fotky este krajsie!